В България Черният петък отдавна не е само едни ден в годината. През ноември намаленията започват от онлайн търговците и преминават във физически магазини.
"Хубаво е, че има повече оферти, условията за отстъпки обаче са неясни. Потребителите са атакувани с оферти, в които се обещава определен процент отстъпка, в хода на поръчката се установява, че има допълнителни изисквания - стоките да бъдат над определена стойност, определен брой", заяви Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в студиото на "България сутрин".
По думите ѝ се оказва допълнителна психологическа атака с информацията, че намалението е само за 24 часа . Често вниманието се привлича с атрактивни стоки, които обаче не участват реално в промоциите.
"Търкаме скреч карта и се оказва, че отстъпката не е за това, което сме видели", даде пример Руменова.
Кога нямаме право да върнем стоката
Все по-актуално става търговците да предлагат стоки по поръчка - като например брандиран текстил с фирмено лого.
"При онлайн поръчка текстила не можем да го видим и пипнем. В раздела за доставка пише, че артикулът може да бъде върнат. Когато им се обадих, те любезно обясниха, че персонализираните артикули не могат да бъдат върнати. Реално в сайта е написано изрично, че може да бъде върнат в 14-дневен срок, но не всеки знае за това изключение от правото на отказ", обясни Руменова в ефира на Bulgaria ON AIR.
В общия случай имаме 14 дни по закон да заявим, че искаме да върнем стоката, след това започва да тече нов срок от 14 дни за самото ѝ връщане.
По-високи цени преди намалението
Руменова предупреди за честа практика при търговците да завишават цените няколко дни преди Черния петък и след това да обявяват уж голямо намаление.
"Търговците вдигат цената, понякога дори след намалението не достигат първоначалната цена. В електронните магазини човек трябва да си прави екранни снимки. Проверих няколко магазина за техника - на сайта има артикули, които са най-препоръчваните и най-търсените. Когато влезе в кампания Черен петък видях, че нито една от тези стоки не попада в кампанията", даде пример Габриела Руменова.
Тя призова клиентите да гледат още на витрината на магазина какви са условията за намаление на Черния петък и допълни, че нямаме право да върнем стока, която при намалението е обявена с дефект.
Измами с бързи печалби
Руменова предупреди и за други измами - участване в анкета, от която се получават пари.
"Популярен бранд информира, че ако се отговори на 4 въпроса, се печелят 1000 лв. И отдолу имаше над 200 коментара, които са фалшиви, но подкрепящи тази инициатива. Всичко това се прави с цел събиране на лични данни", алармира гостът.
Гледайте целия разговор във видеото.