Изборът на председател е първата функция на парламента и парламентаристите трябва да бъдат готови за нея винаги. В момента си дават време за други договорки. В последните дни и часове виждам, че се върви към определени отстъпки, омекотяват се диалозите, ще се върви към правителство такова, каквото предложи в четворен формат Бойко Борисов, без той да е министър-председател, коментира политологът проф. Мария Пиргова в "България сутрин".
Важното е политическото като заявка, подчерта политологът проф. Росен Стоянов: "Конституцията не е нещо абсолютно обективно, идващо от памтивека".
Може ли НС да заработи без председател?
Според конституционалиста доц. Борислав Цеков, без председател в нормална ситуация Народното събрание не може да заработи, но ако за пореден път парламентът остане в това висящо положение и не се намира съгласие по един такъв въпрос, тогава би трябвало да се има предвид, че той има т.нар. регламентарна автономия.
"Парламентът е самовластен да решава въпросите на вътрешната организация. Възможно е с едни ад хок процедурни правила да се придаде на председателстващия, най-старият в случая, да се придаде статус на председател на НС. Той може и да е временен, оттам насетне да се премине към конституирането на парламентарните групи. Режимът за тях е уведомителен", обясни доц. Цеков пред Bulgaria ON AIR.
По думите на проф. Пиргова, работеща ще бъде идеята Силви Кирилов да остане начело на парламента.
"Разумна идея, която може да отпуши парламентарната работа. Депутатите не си дават сметка, че се намират в ситуация след седмите избори. Хората са на прага на търпението си", изтъкна тя.
Ако се вземе важна тема и тя се развее като знаме на кампания, се изтърква, смята проф. Стоянов.
"Изтъркването на толкова важни теми чрез политиканстване води до невъзможност да реагираш и продължиш шахматната сложна игра. В шахмата това води до реми, в живота води до безизходица. Очаквания има. Те са свързани с наредби, закони, действия. Последните няколко цикъла на предизборните кампании и тези странни парламенти се превърнаха от политика в юридическа казуистика", анализира той.
Сработи ли видеонаблюдението на изборите?
"Прекратяването на видеонаблюдението, което се изисква по закон, е индикация, че потенциално може да има по-тежки нарушения. КС трябва да провери тези секции. Трябва да има реално фалшифициране на изборния резултат при преброяването", обясни доц. Цеков.
Касирането на изборите не е лесна задача, допълни от своя страна проф. Пиргова: "Трудна става работата на КС. Предпочитам машинното гласуване".