България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Авиоексперт: Защо не подсказаха на пилотите, че не са набрали достатъчно скорост?

"На записа се чува, че двигателят работи до последния момент", каза Димитър Ставрев

16.09.2024 | 10:58 Редактор:

Продължава разследването на инцидента в авиобаза "Граф Игнатиево", при който в петък по време на тренировка загинаха двама пилоти - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин.

"За следващия ден беше предвидено традиционно авиошоу по повод 20 години България в НАТО и 35 години от приемането на МиГ-29 у нас. Беше предвидено самолети от българските ВВС да изпълнят демонстрационни полети на летище "Граф Игнатиево". В конкретния случай става въпрос за инструктори от Военновъздушното училище в Долна Митрополия, които обучават курсантите, така че е нормално те да изпълняват фигури от висшия пилотаж и в това няма нищо изключително", каза авиоекспертът Димитър Ставрев от списание "Криле" в студиото на "България сутрин".

Той потвърди появилата се вече информация, че за този самолет -  L-39ZA, това са едни от най-опитните пилоти.

Всеки полет се изпълнява с полетен план

"Пилотите са изпълнявали фигурата Кубинска осморка. Това е комбинация от половин лупинг, след това се прави полутоно, нов лупинг и ново полутоно. Това, което ми казаха пилоти, е, че самолетът е тръгнал да набира височина с недостатъчна скорост. Началното ниво на фигурата е било недостатъчно и след това с недостатъчна скорост са тръгнали да се качват", допълни Ставрев за Bulgaria ON AIR.

Според него теоретично с този самолет те са могли да катапултират.

"За мен е учудващо защо на пилотите не им е подсказано, че височината, която са набрали, не е достатъчна. Следствието разполага с цялата документация, показанията, радарите. От черната кутия също ще има информация. Всеки полет се изпълнява по т.нар. полетен план, всяка една секунда е дефинирана - с каква скорост трябва да се движи самолетът, каква височина. Ръководителят на полета трябва да следи дали този полет се изпълнява по план и ако не се изпълнява, да подскаже на пилотите", поясни авиоекспертът.

Двигателят е работил до последния момент

По думите му има десетки записи на присъстващите журналисти.

"Доколкото знам, черната кутия е в сравнително добро състояние. На записа се чува, че двигателят работи до последния момент. Поне с него не е имало проблем. И няма стара или нова техника, има поддържана и неподдържана техника. Българското общество трябва да реши за себе си иска ли да има армия, не иска ли да има армия. F-35 е много по-модерен и много по-евтин от F-16, които сме закупили", подчерта Димитър Ставрев.

Той е на мнение, че откакто сме в НАТО авиацията ни е силно намаляла.

Гледайте целия разговор във видеото.