От 1 септември влезе в сила важна промяна при продажбата на детски столчета за автомобили. Във физическите и електронните магазини вече е разрешено предлагането само на седалки, които са изработени в съответствие с т. нар. i-Size стандарт.
"Стандартът съвсем не е нов. Беше въведен още през 2013 г. и работеше паралелно със стария стандарт, за да може да се даде време на производителите да приключат с производството по старата методология. Така се случи с предишния стандарт. Беше даден достатъчно голям срок и на търговците да изчистят складовете. В магазините от много време виждаме столчета към новия стандарт и това не е ново", заяви представителят на фондация "Деца на борда" Радослава Митрова в "България сутрин".
По думите ѝ, колкото по-дълго родителите задържат децата обратно на движението, толкова по-дълго са осигурили максимална безопасност за тях.
"Децата могат да заемат различни форми и размери. Важно е да пасват правилно на височината на коланите и на подглавника. Друго важно нещо е, че се въвежда краш тест за страничен удар и се удължава периодът, в който е задължително децата да пътуват обратно на движението. В момента вече е задължително до 15 месеца, но това е кратко. Те са още толкова малки, главата им е по-голяма и скелетът все още се развива. Производителите на столчета са предвидили, че в тях ще се возят и по-големи деца. Има огледало, което може да се постави така, че детето да ни вижда", допълни Митрова за Bulgaria ON AIR.
Гостът алармира, че по-голямата част от децата изобщо не са в столчета.
"Нашата отговорност като родители е това - да обясняваме на децата си защо правим едно нещо и защо не правим друго. Като поставяме детето в столче, пряко се грижим за неговата безопасност в случай на катастрофа, защото това е единственото нещо, което би спасило живота на детето. 500% по-безопасно е децата да пътуват обратно на движението. Пътувайки обратно, при удар цялата енергия се разпределя върху цялата площ на столчето и елиминира камшичния удар във врата. В Скандинавието огромен процент от децата пътуват по този начин до 4-годишна възраст", обясни Митрова.
Отговорността, която имаме като родители и възрастни, си е наша лична, посочи тя.
"Контролът е важен, но не можем и да сложим полицай до всяка кола и до всяко дете. Освен това трябва ли полицаите да са това, което ни плаши? Не е ли по-страшно да загубим детето си или да получи сериозни наранявания?! Няма глоба, която да можем да съпоставим с живота на детето ни. Стандартът определя абсолютния минимум, на който трябва да отговарят столчетата. За щастие, има производители, които наистина се стараят да произвеждат столчета, които са безопасни. Цените са много различни, столчетата са хиляди варианти. Важното когато родител избира, е да съобрази възрастта, ръста и теглото, и автомобила в който ще се ползва. Всеки един от нас е отговорен за това, което се случва", допълни Митрова.
Гледайте целия разговор във видеото.