fallback

Глобите не спират джигитите на пътя, българските шофьори са изрядни само в чужбина

Какъв подход е нужен срещу войната по пътищата - коментар на доц. д-р Зорница Тоткова и Йонко Иванов

04.06.2024 | 11:24 Автор: Елеонора Танева

Пореден случай на засечен водач с висока скорост - шофьор прелетя по АМ "Тракия" с 221 км/ч в района на Сливен. 

"Един от основните проблеми е, че лицата с по-високи нива на търсене на силни усещания имат сбъркана представа за риска - не го възприемат като такъв, какъвто го възприемаме повечето хора. Понякога дори при такъв риск той се възползва, има тотално изкривена представа за последствията", коментира доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към БАН в студиото на "България сутрин".

По думите ѝ скоростта е основен причинител на катастрофи. Колкото по-висока е тя, толкова повече са последиците.

"За да възприемем едно такова поведение, налагаме наказание, глоба - една, втора. Очаква се, че ако глобата расте, би трябвало да има корекция в поведението. Но една глоба няма да ме спре, ако търся силно усещане, защото съм състезателен тип. Тук ще помогне работа с човека със специално разработени програми", убедена е доц. д-р Зорница Тоткова. 

В ефира на Bulgaria ON AIR председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов беше категоричен, че проблемът с джигитите по пътя тръгва от семейството.

"Излиза от семейството, подготвен да бъде агресивен. Ние сме последната цедка. Как да въздействаме, когато идва бащата и казва "Аз съм го научил, той е готов". Научил го е да кара и да говори по телефона, с един пръст, да пие кафето, учил го е в ливадата", даде пример Иванов. 

Той подчерта, че българите са добри шофьори, но случващото се по пътищата е отражение на това, което става в държавата в последните 10 г.

"Защо в Гърция няма нарушение - защото шофьорите ни са добри. Трябва да намерим прекия път към агресора, трябва да въздействаме и у дома. Тези деца, които са се качили при водач, който се е надрусал и кара с тази скорост, защо са се качили? Семейството е виновно. Не става само със санкции, глоби и ограничаване. Трябва да има програми за обучение", призова председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. 

Иванов не вижда смисъл в допълнителната дигитализация на шофьорските курсове. Вижда в това "нещо задкулисно, да се изпълни някаква поръчка". 

За района на Сливен, където е засечен шофьор с над 220 км/ч, гостът обясни, че е участък, за който полицията знае какви скорости се развиват. 

"Контролът не е достатъчен, не може да стои полицаят до дупката на пътя, където шофьорът ще се качи на тротоара, и да е банка за пари, които пари не се връщат на пътя. Пътната безопасност трябва да се подобрява с парите от глобите", категоричен е Йонко Иванов.

Гледайте целия разговор във видеото.

fallback
Още от България сутрин
fallback