Камиони чакат около 24 часа на ГКПП "Видин", за да влязат в Румъния. Проверките на границата се бавят, а това създава напрежение, заявяват от Съюза на международните превозвачи.
"За тази тапа говорим години наред, ясно е, че решението е съвместно между българската и румънската държава. Когато един камион напуска страната ни, нашите контролни органи няма какво толкова да му гледат. По-голямата и по-тежката проверка се пада на страната, в която влиза, тоест Румъния. Тази опашка обаче стана много по-голяма и много по-осезаема. В сряда вечерта отвори новият буферен паркинг", каза Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в студиото на "България сутрин".
По думите му буферните паркинги са създадени, защото държавата абдикира от задълженията си.
"Те трябва да са с достатъчен капацитет, за да могат да поемат всички камиони. Буферният паркинг е частен и е нормално всеки частник да си търси своето. Организацията е направена така, че буферният паркинг не може да бъде заобиколен. Изключително много страдат хората в региона, които имат ведомствени паркинги. Той се плаща еднократно на вход. Паркингът е само повод, за да обърнем внимание на същинския проблем", допълни Димитров в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според него същинският проблем е преминаването през границите.
"Този проблем не е само при Видин, имаме проблеми на границите с Русе и Турция. В Турция се чакат между 2-3 денонощия, стигнали сме и до 5. Давали сме решения за всяка една от тези граници. На границите има много проверки, които се извършват, но категорично мястото им не е там. Кантарите нямат място на границата. Най-елементарното - защо таксата на "Дунав мост" не може да става онлайн? Агенция "Митници" работят на едно гише. По отношение на румънския контрол отново имаме кантар. Не само че везните са различни, но и резултатът е различен", поясни гостът.
А румънските органи са единствените, които снимат къде е натоварена стоката, къде ще бъде разтоварена.
"От румънска страна се извършват и проверки за мигранти. Това всичко бави. Ясно трябва да се разбере, че трябва да има разговори с румънците и те да бъдат на високо ниво. България трябва да впрегне сили и дипломация, за да се намери решение на този проблем, защото ако превозвачите губят по 200 млн. на година на тази граница, то българската икономика губи милиарди", категоричен е представителят на Камарата на автомобилните превозвачи в България.
Димитър Димитров е на мнение, че преговорите между двете страни трябва да бъдат поставени на масата и да е ясно кога ангажиментите ще бъдат изпълнени.
"Последните месеци сме зачеркнали транспортното министерство, защото пак станахме заложник на някакви игри. Имахме поети ангажименти от ден първи от новия стар министър, той ни обеща няколко пъти, че ще събере на едно място Агенция "Митници", "Гранична полиция" и АПИ и че ще говорим за проблемите. Но такава среща не се е реализирала. Това министерство не работи, то е абдикирало. Занимаваме с покупката на хеликоптери, влакове, никой не се занимава с автомобилния транспорт", настоя той.
Димитров подчерта, че пакет "Мобилност" е станал нарицателно за проблемите на превозвачите в Европа.
"Много от нещата за българския бизнес зависят от Европа. Факт е, че в последните години все повече евродепутати се ангажират с тази тема и получават експертиза. Не сме съгласни с тиражираните напоследък становища, че липсва експертиза, напротив", отбеляза гостът.
Гледайте целия разговор във видеото.
преди 6 месеца