България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Превозвачи: Безумие е да чакаш два дни за разстояние от 100 км, това вдига цените в магазините

"В момента плащаме между 15 и 18% повече от всички западноевропейски потребители", каза Николай Рашков

02.04.2024 | 11:20 Редактор:

Това е исторически момент, в който наистина България е част от Шенгенското пространство. Икономическият факт е, че за нас нищо не се променя като бранш, което в крайна сметка е лошо за нас като превозвачи. Данни показаха, че българските превозвачи губят над 200 млн. евро годишно. По-стряскащото е, че ние продължаваме да губим тези пари 14-а година, откакто България е пълноправен член на ЕС. Това каза Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи в студиото на "България сутрин".

Той припомни, че в правата на европейските граждани е именно това - свободното движение на стоки и хора.

"Бидейки в сферата на услугите, когато транспортът се оскъпява за излишно чакане по границите, това нещо се прехвърля към нас като крайни потребители и ние плащаме по-скъпо в магазините. Всички пунктове в момента имат различно ниво на изчакване. Миналата седмица имахме дискусии с румънски превозвачи, които казаха, че на Русе от тяхна страна се чака над 2 дни. Ако вземем предвид разстоянието Букурещ - Русе, което е под 100 км, изчакването на стоки 2 дни е наистина безумие", допълни Рашков в ефира на Bulgaria ON AIR.

По думите му най-чувствителни са стоките от бита.

"Всички ние пазаруваме тези стоки в магазини и реално в момента плащаме между 15 и 18% повече от всички западноевропейски потребители. Ако забележите продуктите, които се продават на касите на магазините - от ножчета за бръснене до дъвки, това са стоки с много нисък праг на чувствителност на цената. И ако направите съпоставка с тези стоки в нашите магазини и същите стоки в западноевропейски вериги - те са по-евтини", посочи Рашков.

Той е на мнение, че има 5 "STOP-а" за нашата икономика: "Това са петте STOP-а за нашата икономика, които продължават да ни държат назад - това са граничните пунктове, на които има изчакване. Оттук нататък нещата са изцяло в ресора на нашето правителство. Важно е, каквито и да са политическите проблеми, ние да имаме здраво правителство, което да може да взима решения и да продължава напред".

"Ако вземем стоки, които излизат от Турция, имаме български камион, който товари там, стига на границата ни с нея, изчакването е средно около 2 дни, ако не преминава територията на България. След това отива в Русе и така средно сме убили 4 дни от седмицата. След това, преминавайки Румъния и стигайки границата с Унгария, обикновено там чакането е около ден - убихме 5 дни, което е работната седмица на всеки един от нас. Но тук е важен и износът, не само вносът", коментира още Рашков.

Той призна, че в техния бранш има проблем с липсата на качествени квалифицирани кадри.

"Всяка една компания се спасява сама за себе си. Ние имаме нужда от държавна политика, която да може да развива сектора. Имаме нужда от експертиза в Министерството на транспорта - хора, които наистина разбират от сухопътен транспорт. А най-спорната наредба е връщането на камиона до мястото му на регистрация - нещо, което е лишено от логика. България води дело срещу тази разпоредба. Силно се надяваме тя да бъде отменена", заяви Николай Рашков.

Гостът добави, че протестите не са им чужди, но "има много работа на масата, която трябва да се свърши".

Гледайте целия разговор във видеото.