Европарламентът прие на първо четене нови правила, засягащи шофьорите в ЕС. Промените предвиждат младите шофьори да имат изпитателен срок в първите две години зад волана. Сред решенията е и шофьорските книжки да станат дигитални.
"Тези мерки са, за да може смъртните случаи до 2050 г. да са 0. Предложенията не са окончателни. Хората на 70 г. се притесняват от това, че техните книжки ще бъдат валидни 5 години. Европарламентът не е приел това предложение. Хубаво е, че младите и новите шофьори се ограничават. Всяка страна може да приложи правилата, които ЕК предлага. Младите трябва да бъдат по-свити. За тях алкохолът трябва да бъде 0,2 промила на 1000. Има страни в Европа, където алкохолът е 0 промила", коментира експертът по пътна безопасност Любка Маринова в студиото на "България сутрин".
Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев отбеляза, че изпитателният срок в първите две години зад волана не е нова мярка, но не се спазва.
"Трудно тези мерки ще бъдат 100% ефективни. В България няма желание за промени, статуквото се е окопало здраво и никой не се трогва от черните забрадки на майките, загубили децата си. На хранилката, наречена "безопасност на движението по пътищата", са седнали хора, които нямат ясна представа, но седят на масата на експертите", подчерта Георгиев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Маринова добави, че винаги е била против полицаите да се возят без колани, защото коланът не ни затруднява, а ни предпазва. Спасил е над 1 млн. човешки живота и по думите ѝ е най-голямото постижение в пътната безопасност.
"Много неща са забранени, но се контролира само скоростта. Трябва да се направи основна реформа в контролните органи. Законите са и за тях. В България има закони, но няма прилагане на тези закони. Трябва да се започне с обучение. Контролните органи не са обучени. Те не работят по закона, а по указание на началника. Едно време всеки месец имаше проверка за уточняване на знанията", каза Георгиев.
Според Маринова има и много съвестни полицаи, но са останали по-назад в йерархията.
"В България медицинските прегледи са формални, отиваш на лекар и ти дава медицинското. Не бива да пренебрегваме и пътищата, те са под всякаква критика", коментира експертът по пътна безопасност.
Георгиев е категоричен, че трябва да наблягаме на обективния контрол за сметка на субективния. По думите му електронната система не подлежи на подкупи и най-вероятно няма да я видим скоро, защото прекъсва "пътя на коприната".
Ще постигнат ли партиите компромис и ще има ли кабинет?
Гледайте целия разговор във видеото.