Транспортните предприятия ще получат до 50 млн. лв. държавна помощ. Тя е по мярката за стабилизиране на транспортния бранш у нас.
"Тази помощ идва в труден момент за бранша. Подобна помощ се отпуска за първи път за товарни превозвачи. От години говорим, че такива средства се отпускаха в различни европейски държави, но България не беше сред тях. Този път се намериха средства, намериха се и заради ситуацията в Украйна, която се отрази тежко на транспортния сектор. Цената на горивата значително се повиши заради конфликта", коментира Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България в студиото на "България сутрин".
Средствата са нотифицирани от ЕК и ще се управляват подобно на проектите, отпускани по време пандемията за различни компании, уточни той.
"Да, трябва да се подават документи за платени ТОЛ такси през цялата 2023 г. Взе се решение, че за база коя фирма колко е заслужила да получи ще се използват изминатите километри по пътищата на България. Целта е да се подпомогне максимално българската икономика. Всяка транспортна фирма ще получи пропорционално дял от тези 50 млн. лв. до пълното изразходване на средствата", обясни Димитров.
Сумата от 50 млн. лв. е санитарен минимум с оглед на това, че в България има 14 500 международни лиценза, каза гостът на Bulgaria ON AIR.
"Вариантите за злоупотреба са почти нищожни. Въпросът е някой да не си изпусне срока за кандидатстване. До края на юни средствата трябва да са вече по транспортните фирми. Това означава, че трябва да е минал периодът на кандидатстване, да са разгледани документите, след което средствата да бъдат изплатени", изтъкна представителят на Камарата на автомобилните превозвачи в България.
По думите му ситуацията не е особено обнадеждаваща и вероятно ще се покрият щети за около месец.
"Помощта идва в правилния момент. Транспортният бранш винаги се е оправял сам. Нямаме договорки за други средства. Имаме такива, които предстоят да бъдат изпълнени по отношение и на ТОЛ системата, режима за внос на кадри от трети страни и пакет "Мобилност". Продължаваме да имаме проблеми с измислени и смешни глоби. Има тенденциозно отношение към превозвачите - няма да го търпим повече. Настояваме и за одит", категоричен бе Димитров.
Той обобщи, че държавата не разполага с кодовете и не знае начина, по който функционира ТОЛ системата.
Гледайте целия разговор във видеото.