Омбудсманът Диана Ковачева отново алармира за множество жалби от граждани с увреждания при изплащането на полагащите им се пенсии за инвалидност.
"Алармирахме Министерството на здравеопазването, че нямаше достатъчно добра разяснителна кампания как и кога хората да си подават документите. Те изчакват да дойде писмо, което не идва, тъй като те не са подали заявление и искат да бъдат преосвидетелствани, по тази причина не получават. Идва датата и естествено, пенсиите се спират. Много пъти говорихме, че това трябва да бъде разяснявано навсякъде, че най-малко 4 месеца преди това те трябва да подадат заявление с направление от личния лекар", каза председателят на Асоциацията на родители на деца с епилепсия Веска Събева в студиото на "България сутрин".
По думите ѝ би било хубаво и личните лекари да помагат на хората.
"Другото важно е при спирането на пенсиите, когато обжалват пред НЕЛК - тогава пенсиите се спират и се получава социално инвалидната пенсия, която е съвсем различна от това, което те са свикнали да получават. Не получават и другите добавки и поради тази причина хората отново не познават системата. Не знаят как е, натрупва се много голямо обжалване. Има и друг вариант - хората обжалват, когато са били освидетелствани по старата наредба, но никой не им съобщава, че отново ще бъдат оценявани по старата наредба", допълни Събева.
Тя поясни, че този процес трябва да бъде прекъснат и да кандидатстват наново, за да бъдат освидетелствани по новата наредба.
"Проблемът е комплексен, имаме електронно правителство, имаме и министър на електронното правителство. Имаме похарчени над 40 млн. за електронно правителство за продукти, програми, рецептите са електронни, направленията са електронни, очаква се електронно Здравната каса да има поглед върху всички хора, които са със заболявания, но няма кой да свърши. Писмата, които идват от комисията, идват по пощата. И казват: "Не сте си видели писмото". Електронното правителство праща писмени писма, хората трябва да се молят и да си търсят правата, а държавата няма ангажимент да им разяснява правата", подчерта адв. Коев за Bulgaria ON AIR.
Той е категоричен, че не може социално слаб човек да остане без никакви средства.
"Омбудсманът е с ранг много по-висок от този на главния прокурор. Той служи на държавата, а омбудсманът служи на хората. Трябва да бъде изслушван в Народното събрание, неговите жалби да бъдат разглеждани приоритетно, неговите сигнали да бъдат разглеждани от всяко едно министерство. Тази държава е на хората, а не на политическите елити. Важни са хората с увреждания, важни са социално слабите", коментира адв. Коев.
Само в Русе 3500 човека чакат ТЕЛК решение.
"Новата наредба е утвърдена, но беше забавена в Министерството на електронното управление и все още не е публикувана в Държавен вестник. Има проблем и с лекарите - няма лекари, които да освидетелстват. Другото, което е, че се спира връщането от НЕЛК към ТЕЛК, и обратно. Те нямаха ограничение колко пъти да връщат", каза още Веска Събева.
Адвокат Коев посочи, че с всяка изминала година и с всяко изминало правителство има все по-малко юристи. А Събева отбеляза, че решението за пенсия се бави над 4 месеца.
Гледайте целия разговор във видеото.