85% от целия текстил отива на сметищата всяка година. Три пети от всички дрехи завършват на сметища. Това показват данни на Асоциацията по текстилно рециклиране. По-притеснителното е, че ако тенденцията се запази, 134 милиона тона текстилни отпадъци годишно заплашват околната среда до 2030 г.
"Необходимо е да се приеме стабилна законодателна рамка, която да казва на всички заинтересовани страни какви ангажименти имат. Поколението Z има изключително екологично съзнание, така че то иска да живее по-устойчиво и по-качествено. Устойчивото пазаруване е контрапункт на така наречената бърза мода, която има за цел в рамките на 15 дни да изкара една дреха от етап на проектиране до директна продажба на крайния клиент. Устойчивото пазаруване е пазаруване със смисъл, така че ние, когато си купим една дреха, тя да бъде използвана по-дълго време, да бъде качествена и произведена по безопасен начин, без опасни вещества вътре в нея. Шивашката и текстилната промишленост използват над 1900 химикала в производствата", коментира консултантът на Асоциацията за текстилно рециклиране адвокат Надя Съботинова в студиото на "България сутрин".
Тя посочи, че Европейската комисия се е заела сериозно с различни похвати. Съботинова отбеляза, че в стратегията за кръгов текстил, която излезе миналата година, са заложени основните параметри, които трябва да се постигнат както на законодателно, така и на политическо ниво. До 2030 г. ние трябва да можем да си купуваме по-устойчиви дрехи и по-устойчив текстил, по възможност да е рециклируем и да има рециклирани материали.
"Има и идея да се въведе дигитален паспорт, в който потребителите ще имаме яснота за това дрехата от какъв материал е произведена и колко време горе-долу ще издържи", каза Съботинова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Индустрията предлага различни модни колекции. Според консултантът на Асоциацията за текстилно рециклиране ще се даде ход на по-качествени и устойчиви материали.
"Когато в една материя са използвани опасни вещества, това безусловно се отразява на здравето", подчерта Съботинова.
Гледайте целия разговор във видеото.