fallback

Георги Минчев: Ниската цена на горивата е добра новина за икономиката

Въпросът в това поевтиняване на горивата е кои фактори надделяват - пазарните или спекулативните и геополитическите

09.12.2014 | 10:56 Автор: Ирина Георгиева

Геополитическата ситуация се отразява негативно върху производството на стоки и услуги от ЕС на външните пазари. Това коментира Георги Минчев, заместник-председател на Българо-руската търговско-промишлена палата, както и заместник-председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика в Сутрешния блок на България Он Ер. По негови думи оборотът на ЕС с Русия преди кризата (през 2014г.) е достигнал някъде около 450 - 460 млрд. евро.

"Директните загуби на българската икономика бяха свързани с производствата, които попаднаха под преките руски санкции. Те не са големи - в областта на пресните плодове и зеленчуци. Загубихме между 16 и 17 млн. евро стоков износ, но спадът в продажбите на високотехнологична строителна продукция, където нашите машиностроители са подизпълнители на крупни европейски фирми вече се усеща сериозна - в областта на производството на хидравлика, електротехническа промишленост, машиностроене и други области. За съжаление този пазар има тенденция да бъде трайно загубен в Русия, защото има тенденция да бъде трайно изместен от други играчи. След връщането на пазара на Русия, след като свърши кризата, ще бъде продължителен процес." - обясни Минчев.

Ниската цена на горивата е добра новина за икономиката, защото енергийните разходи като цяло участват във всеки един етап от производство и потребление, а когато цените са ниски се създава ресурс за допълнително потребление, отбеляза Минчев.  

"Въпросът в това поевтиняване на горивата е кои фактори надделяват - пазарните или спекулативните и геополитическите. Ако са пазарните фактори те биват устойчиви и означават намаляване на себестойността, прилагане на мерки за енергийна ефективност. Такъв тип поевтиняване на енергиййните разходи води до икономически растеж. Спекулативните и геополитическите фактори са нетрайни и имат един много неприятен последващ ефект - компенсиращо увеличаване на цените с прекомпенсиране на дъмпинга." - обясни Минчев.

Ниската цена на горивата е сериозна помощ за селскостопанските потребители и глътка въздух за превозвачите, коментира Минчев. Докато в транспортните браншове ситуацията не е еднозначно негативна, допълни експертът. Например в областта на складовото строителство има подходяща дългосрочна конюнктура по ред причини и се развива успешно, подчерта Минчев.

Чуйте:

 

fallback
Още от България сутрин
fallback