Министърът на икономиката Богдан Богданов намекна, че може да се стигне до закриване на Държавната консолидационна компания.
"В договора, който ДКК има с изпълнителя, има клауза, че ДКК може да се откаже от този проект. Ако се възползва от тази клауза, трябва да заплати единствено разходите по проекта. Същевременно има и застраховка, която важеше до края на миналата година. Те обаче прекратяват договора по правилата на закона за задължения и договори. Близо 20 млн. лв. ще е щетата", коментира бившият министър на икономиката Никола Стоянов в студиото на "България сутрин".
По думите му реални ползи от съществуването на Държавната консолидационна компания има, като една от тях е да няма пряка политическа намеса.
На въпрос, ако се закрие ДКК, какво ще се случи с предприятията, които са под шапката ѝ, гостът отговори, че принципалът им директно ще стане Министерството на икономиката и ще се разшири дирекцията.
"Всяка помощ, ако утре някое предприятие закъса, ще е проблематична. Няма да могат помежду си предприятията да си помагат и министърът ще може директно да управлява всяко едно от тях. Закриването на ДКК ще доведе до замитане на следите. Със сигурност има сериозни щети, които са нанесени, най-вече във връзка с ремонта на язовирите", коментира Стоянов в ефира на Bulgaria ON AIR.
Той посочи, че в момента ДКК има шапка с неголяма администрация и това дава гъвкавост да си помагат. Според него публичните предприятия са прекалено обвързани политически и зависими от всеки министър.
"Ел Би Булгарикум" има потенциал, ако се развива. Навремето са били дадени над 30 лиценза. През годините винаги е била касичка - купувала е скъпо прясно мляко. Дойде ново ръководство - веднага смяна на правилата и качване на цената с 20%. Преди се купуваше само от производители. Сега се купува от 4 компании, основно от една, която не е производител. Себестойността на суровото мляко има голяма част от себестойността на продукцията. Много е важно на колко купуваш. Преди беше евтино и се разшири много производството. От бизнеса в България те бяха на печалба", обясни Стоянов.
Според него икономическите ползи от Шенген по въздух и вода са минимални, за разлика от сухопътния Шенген, който би ни донесъл много позитиви.
Относно цената на горивата, бившият икономически министър прогнозира поскъпване на фона на войната в Близкия изток, която ще повлияе цялостно на енергоизточниците.
Гледайте целия разговор във видеото.