Стотици хора продължават да са без ток в вече 5 дни. Имат ли право да получат обезщетение?
"При наличие на форсмажор или неопреодолима сила търговецът се освобождава от отговорност. Всяка година имаме снегове и спирания на тока, обаче тази година темата стана водеща. Видя се виновно поведение от страна на мрежовите оператори. Вече говорим не за форсмажор или неопреодолима сила, а за наподрязани клони - за неизпълнени задължения на мрежовия оператор. Трябва да се гледа случай по случай, но не от дружеството", заяви Богомил Николов от "Активни потребители" в "България сутрин".
Адвокат Пламен Борисов на свой ред коментира, че лесно може да се докаже, че клоните не са подрязани.
"Законът ясно е казал: неопреодолима сила е непредвидено или непредотвратимо събитие. Всички знаехме, че ще има обилен снеговалеж. Знаехме, че ще има листа по дърветата, които не са паднали. Събитието не е непредвидимо. Не е непредвидимо, че има неподрязани клони. Ако стане война или падне самолет, това наистина е неопреодолима сила", обясни той пред Bulgaria ON AIR.
Определено време без доставка на услугата се обезщетява с определена сума и това не се нуждае от доказване, стана ясно от думите на юриста. Автоматично фактурата ни се намалява.
"В цялата ми кариера аз не знам случай някой да е получил 30 лева", отбеляза Николов.
"Тази процедура очевидно е направена така, че да не работи, а хората нямат време да се занимават с такива работи. Ако щетите ни са достатъчно големи, тогава може да се заведе по-сериозен риск", съгласи се Борисов.
Според адвоката, ако се събрат всички пострадали и адвокатска кантора заведе иск за обезщетение, тогава ще се получи доста добър резултат, но това в България не действа. Имаме такъв закон, нямаме такава практика, изтъкна той.
"Плащаме заплати на хората в регулатора. Най-реалистично е да разчитаме на неговата роля и намеса. Хората няма да тръгнат по просеките с фотоапарати да снимат паднали клони. Има регистър, в който се отразяват всички прекъсвания. Регулаторът има достъп до тази информация. Трябва да намерим начин как да изиска автоматично изплащане на обезщетенията и отчет в кои случаи е изплатено", каза още Богомил Николов.
При щети с електроуреди имате срок от 72 часа да сигнализирате за щетите и да бъде извършена проверка от оценители от дружеството. Според Николов сме жертва на процедури, които са написани да ги има, но не и да се прилагат.
Гледайте целия разговор във видеото.