България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Автомобилът е средство за масово поразяване. Трябва да се върнат таймерите на светофарите

Какви са работещите практики, с които да намалим жертвите по пътищата - коментар на Красимир Георгиев и Ангел Башкехайов

16.11.2023 | 08:43 Редактор:

С 15% се е увеличил пътният травматизъм в София след премахването на мигащия зелен светофар. Това показват данни на Института за пътна безопасност.  

"Този проблем се появява, когато някой реши, че има едни пари, които трябва да се усвоят. Столичната община постави зелен мигащ светофар и това удоволствие струва между 6 и 8 млн. лв.  Нашият Закон за движение по пътищата не може да излиза от Виенската конвенция, когато се касае за правилата за движение", коментира председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев в студиото на "България сутрин".

Той цитира закона, според който се подават сигнали с немигащи и мигащи светлини за регулиране на пешеходните светофари, а не на тези за автомобилния трафик.

Георгиев и автомобилният състезател Ангел Башкехайов са категорични, че по-практично за шофьорите е поставянето на таймери, които показват колко време остава да преминаване съм зелен или червен светофар.

"Когато види шофьорът, че остават 2 секунди, а му остават 150 м, ще започне да намалява. Предвиждането на шофирането е най-важното, да плануваме ситуацията занапред. Автомобилът е средство за масово поразяване, голяма част от хората намират смъртта си. Хората които шофират бързо и се мислят за безсмъртни - такива хора не съществуват", каза Башкехайов.

Той призова чрез Bulgaria ON AIR любителите на високите скорости да практикуват в контролирана среда, на обезопасени трасета - отправи покана за пистово състезание този уикенд в Стара Загора. А лиценз по думите му се вади лесно: "Ще ги видят много повече хора. Удоволствието, което ще изпитат и адреналина ще е по-голямо".

Председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България коментира, че много хора се явяват на шофьорски курсове не с идеята да се научат да карат безопасно, а да вземат книжка.

"Случва се да ни се обаждат с "Добър ден! Искам да се запиша за книжка". Или казват "уча листовките и изкарвам изпита". Тестът обаче е средство за проверка на знанието. Защото не е важен пистолетът за убийството, а този който стреля. Изпускаме един важен момент - шофьорският курс дава основа, той трябва да подготви за след изпита", добави Георгиев.

Гледайте целия разговор във видеото.