Все по-често потребителите сигнализират за подвеждане при покупка на различни продукти, представени по време на презентации в зали.
"В поканите обикновено има изображения на продуктите, но не и техните цени, което не дава възможност на потребителя предварително да се информира колко ще струва. Впоследствие на презентациите бива убеден да си купи нещо, което не иска, а то е доста по-скъпо. Презентациите се провеждат в следобедни часове и в работни дни - не се очаква, че ще дойдат хора, които са заети с работни процеси, а по-скоро пенсионери или социално слаби", коментира в "България сутрин" Габриела Руменова - основател на платформата "Ние, потребителите".
Предлагат се най-често скъпи продукти за дома, сред които прахосмукачки, а също и козметика. Хората биват убеждавани, че болките им ще изчезнат, използвайки "магически" уред, стана ясно от думите на госта.
Предлага им се и сключване на потребителски договор, като се създава усещането, че не могат да се освободят от покупката.
"Най-големият риск е да отидем неподготвени и да се поддадем на внушенията. На място хората имат много малко възможности за реакция. Търговецът е длъжен да предостави стандартен формуляр за отказ от стоката и разваляне на договора в 14-дневен срок. В този срок хората трябва да изпратят продукта на търговеца и той да им възстанови сумата", обясни Руменова пред Bulgaria ON AIR.
Тя уточни, че едно от условията за връщане на стоката е да не сме ползвали закупения продукт.
"Имахме случай с презентация на прахосмукачка с посещение в дома. Беше направен опит потребителят да упражни отказ. Прахосмукачката уж беше тази, която той трябваше да закупи. Излязоха със становище, че тя вече е ползвана. Това е злоупотреба. Трябва да можем да добием реална представа за продукта", даде пример Руменова.
Гостът подчерта, че трябва да си търсим правата. Задължително трябва да осигурим писмена кореспонденция с търговеца и да пазим платежните документи. След това търсим компетентните институции, ако не получим това, което ни се полага по закон, разясни основателят на "Ние, потребителите".
Гледайте целия разговор във видеото.