България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Увреждат един от 10 пациенти при болнична помощ - знаем ли си правата?

"Институциите трябва да разберат, че пациентът не е враг", категорична е Веска Събева

21.09.2023 | 08:43 Редактор:

Един от 10 пациенти бива увреден при получаване на болнична помощ в Европа. На това обърна внимание зам.-министърът на здравеопазването доц. Михаил Околийски по повод Световния ден за безопасност на пациента. 

"Комплекс от неща са, които трябва да направим. Първо трябва да разберем, че изразът "пациентът е в центъра на здравната система" в България го няма. Ние сме разпределили усилията си в различни посоки, не се обединяваме по някакъв начин, по който да се разбере, че здравната система съществува заради пациентите, а не обратното. Обикновено пациентът е накрая на опашката за всички неща, които трябва да се направят", коментира в "България сутрин" Веска Събева от Асоциацията на родители на деца с епилепсия.

Според нея пациентите трябва да знаят какви права имат и да получават информация.

"Не знаем какво съдържа нашият пакет с осигурителни права. Трябва личният лекар сериозно да разговаря с всеки един пациент, да го насочи, да каже какви са неговите рискове за всяка една възраст, как да се набляга в тази посока", допълни Събева.

По нейни думи министерството трябва да насочи усилията си в разпространение чрез медиите какво право има един човек, когато се плащат здравните осигуровки. "Не може в България да има толкова здравно неосигурени лица", изтъкна тя пред Bulgaria ON AIR.

"Институциите трябва да разберат, че пациентът не е враг. Той иска да живее, иска своето здраве, за да може да работи и да е полезен на обществото и семейството си. Не се изискват кой знае какви неща, иска се информация, добро отношение, защото когато човек е болен и има кризисна ситуация и срещне намръщен човек, тревогата е много по-голяма", подчерта Събева.

Тя вижда голям лъч надежда в младото поколение. "Те са научени да говорят с пациента. Има и нещо друго, което дразни нашите специалисти - многото информация в интернет. Всеки е прочел нещо, доколко разбрал и не е разбрал - отива със своята истина. Скъсана е връзката на доверието, което е трудно възстановимо, но трябва да се започне", каза още Събева.

"По закон има отдавна създаден обществен съвет към здравния министър, който за първи път е събран. Тук е мястото да се чуе този глас, там са лекарите, трябва да си казваме истините, къде са пациентите в грешка, къде лекарите не довършват своята работа. Защото ние сме хора, всеки може да греши", обясни Събева и даде за пример споделен опит от Франция.

"Всяка грешка е опит за всеки следващ лекар", отбеляза тя.

Гледайте видеото с целия разговор.

 


1
0 rate up comment rate down comment 0
хахо
преди 1 година
Всеки един пациент опериран за отстраняване на Катаракта получава Увреждане! Но неговите права визирани в т. 4 от ал. 2 на чл. 81 от Закона за Здравето зачитане правата на пациента.не се Зачитат! Защото той не получава медицинската помощ визирана в т. 1 от същата алинея на същия член , която да се характеризира със своевременност, достатъчност и качество на медицинската помощ ! В резултат на самодейноста на Министерство на Здравеопазването което не може да осигури качествени медици! Сигнализирай за неуместен коментар