fallback

Експерти: Отнемането на коли няма да реши проблема с катастрофите, младите да не карат мощни автомобили

Ако младите шофьори не карат нощем, няма как да се научат, коментираха Алекси Кесяков и Илия Царски

11.09.2023 | 09:27 Автор: Елеонора Танева

Нови правила за младите шофьори приеха на първо четене депутатите. Водачи с опит до една година няма да могат да шофират от 22 до 6 часа, а за шофиране без книжка глобите стават от 1500 до 2000 лв.  

"Младият шофьор не трябва да управлява автомобил по-мощен от 1,4 обем на двигателя, докато се рутинира и натрупа опит. На първо четене приеха около 120 коня, които са доста сериозни. Забраната през нощта да не се кара е малко в повече. Млади водачи като не го практикуват не могат да натрупат опит", коментира 20-кратният шампион по автомобилизъм Илия Царски в студиото на "България сутрин".

Същото мнение изрази и експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков - ограничаването в нощното шофиране няма да научи младите шофьори да карат безопасно по тъмно. 

"Младите шофьори преди да станат шофьори  са били деца. В семейството трябва да се научи безопасността на пътя.  Курсовете само ги обучават по отношение на управелнието на автомобиа. Санкциите с невежеството не можем да борим. Предложението за обучение по пътна безопасност от 9 клас - от тогава ли  децата започват да участват в движението? В Закона за училищното и предучилищното образование трябва да се появи безопасността - не е сериозно безопасността да се предава в часа на класния - това е между другото", заяви Кесяков. 

Той призова чрез Bulgaria ON AIR, ако искаме ниво на безопасност като в Швеция или Австрия - да заимстваме и практиката от там - като например - обучение на полигон за шофиране на хлъзгав участък. По думите му дискусията не тряба да се ограничава до мощността на автомобила. 

"И глобите са важни, и събираемостта, и връчването им и обучението. Голяма част от катастрофите са от незнанието на хората. Процесите, които се развиват по време на движението, трябва да се познават. На пешеходна пътека пешеходецът е с предимство, от 3 м предимството не може да се ползва, ангажиментът на пешеходеца е да спре и да се огледа. Също така е важно дали тази пешеходна пътека е видима за този зад волана", добави Кесяков.

Шампионът по автомобилизъм посочи като основен проблем желанието на шофьорите да карат бързо. 

"Скоростта е огромният проблем, друг фактор е спазването на дистанция. Когато е малко дистанцията и скоростта е доста висока, тогава се намалява времето за реакция и се стига до това", каза Илия Царски.

Според него отнемането на автомобила е крайна мярка.

"Този, който е нарушил и си е позволил да се качи употребил алкохол и опиати, той трябва да бъде наказа най-тежко, а собствениците на автомобилите - това обременява, води до процеси, съдилища. С тези твърди мерки страдат и хората, които нямат вина, но ако има добър ефект...", добави Царски.

По думите на госта отнемането на колата няма да има такъв ефект, както ако шофьор бъде вкарат в затвора за нарушенията на пътя.

Алекси Кесяков призова при промяна в законите да се взима предвид мнението на специалистите в здравеопазването, които най-точно могат да кажат нормата за промилите, които се отчитат, предвид и медикаментите, които могат да дадат фалшив положителен резултат за алкохол.

Гледайте целия разговор във видеото.

fallback
Още от България сутрин
fallback