Нови правила за младите шофьори приеха на първо четене депутатите. Водачи с опит до една година няма да могат да шофират от 22 до 6 часа, а за шофиране без книжка глобите стават от 1500 до 2000 лв.
"Младият шофьор не трябва да управлява автомобил по-мощен от 1,4 обем на двигателя, докато се рутинира и натрупа опит. На първо четене приеха около 120 коня, които са доста сериозни. Забраната през нощта да не се кара е малко в повече. Млади водачи като не го практикуват не могат да натрупат опит", коментира 20-кратният шампион по автомобилизъм Илия Царски в студиото на "България сутрин".
Същото мнение изрази и експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков - ограничаването в нощното шофиране няма да научи младите шофьори да карат безопасно по тъмно.
"Младите шофьори преди да станат шофьори са били деца. В семейството трябва да се научи безопасността на пътя. Курсовете само ги обучават по отношение на управелнието на автомобиа. Санкциите с невежеството не можем да борим. Предложението за обучение по пътна безопасност от 9 клас - от тогава ли децата започват да участват в движението? В Закона за училищното и предучилищното образование трябва да се появи безопасността - не е сериозно безопасността да се предава в часа на класния - това е между другото", заяви Кесяков.
Той призова чрез Bulgaria ON AIR, ако искаме ниво на безопасност като в Швеция или Австрия - да заимстваме и практиката от там - като например - обучение на полигон за шофиране на хлъзгав участък. По думите му дискусията не тряба да се ограничава до мощността на автомобила.
"И глобите са важни, и събираемостта, и връчването им и обучението. Голяма част от катастрофите са от незнанието на хората. Процесите, които се развиват по време на движението, трябва да се познават. На пешеходна пътека пешеходецът е с предимство, от 3 м предимството не може да се ползва, ангажиментът на пешеходеца е да спре и да се огледа. Също така е важно дали тази пешеходна пътека е видима за този зад волана", добави Кесяков.
Шампионът по автомобилизъм посочи като основен проблем желанието на шофьорите да карат бързо.
"Скоростта е огромният проблем, друг фактор е спазването на дистанция. Когато е малко дистанцията и скоростта е доста висока, тогава се намалява времето за реакция и се стига до това", каза Илия Царски.
Според него отнемането на автомобила е крайна мярка.
"Този, който е нарушил и си е позволил да се качи употребил алкохол и опиати, той трябва да бъде наказа най-тежко, а собствениците на автомобилите - това обременява, води до процеси, съдилища. С тези твърди мерки страдат и хората, които нямат вина, но ако има добър ефект...", добави Царски.
По думите на госта отнемането на колата няма да има такъв ефект, както ако шофьор бъде вкарат в затвора за нарушенията на пътя.
Алекси Кесяков призова при промяна в законите да се взима предвид мнението на специалистите в здравеопазването, които най-точно могат да кажат нормата за промилите, които се отчитат, предвид и медикаментите, които могат да дадат фалшив положителен резултат за алкохол.
Гледайте целия разговор във видеото.