Кредитирането у нас трайно се утвърди като метод за финансиране на нуждите на потребителите, като покупки на електронна техника на изплащане, финансиране на почивки, плащане на сметки и други. Оказва се, че хората не са достатъчно внимателни с подписването на договори, където може да има много капани.
"Кредиторите трябва да разбират от отговорно кредитиране, защото се отнася до тях. Една кредитираща институция трябва да дава кредити по начин, който да не ощетява клиентите в дългосрочен план. Ние се борим със ситуацията на вечния длъжник. Това е изключително опасно. Тези хора могат само да работят в сивия сектор или да емигрират. Това, разбира се, е въпрос и на лична отговорност, но финансовите институции трябва да следят и да съдействат за слизането по тази опасна спирала и да стопират човека", каза Богомил Николов от "Активни потребители" в студиото на "България сутрин".
Потребителските кредити в повечето случаи са свързани с лични мотиви - нов телефон или пътуване. По закон тези кредити трябва да съобщават за годишен процент на разходите. Гостът разказа за проучване, в което е участвал, с тайни клиенти. Установено е, че 1/3 от банките представят абсолютно коректно този закон, 1/3 са със смесена практика - в единия клон дават тази информация, а в другия не. 1/3 от банките не спазват тази практика.
Според Николов кредиторите поемат много рискове. Той припомни за фалирането на банки преди 15 години и посъветва, че не трябва да има безразсъдно раздаване на кредити и скрити капани в договорите.
"Във формуляра пише 550 лв., но в клаузите пише, че до 7 дни трябва да доведете поръчител и ако не го направите дължите още пари - става от 550 на 900 лв. Законът ни защитава, но лошото е, че сами трябва да си търсим правата, а хората, които го правят, са изключително малко. За съжаление, потребителите не си знаят правата", коментира той в ефира на Bulgaria ON AIR.
Той разясни и за хипотезата с изтекла давност.
"Да кажем, че тя е 3 години и е изтекла. Това не значи, че кредиторът няма право да си иска парите, но не може да ви съди. Вие тук трябва да възразите, но много хора не го знаят това. Ако не възразите, те могат да отидат при съдия изпълнител", обясни Богомил Николов.
В края на разговора той апелира към потребители да са винаги нащрек при подписване на договори и при консултиране със специалисти.
Гледайте целия разговор във видеото.