Може ли и трябва ли българският език да се изучава като чужд от децата, за които той не е майчин? В официална позиция от МОН отрекоха да има такава идея и допълниха, че подобни спекулации с българския език са вредни и опасни.
"Няма идея от страна на МОН българският да се изучава като чужд език от децата на традиционните мнозинства. Участвам в работната група, в нея обсъждаме как да бъдат интегрирани 3 различни групи: децата на мигранти от арабските страни; децата на традиционните за България малцинства; децата на български граждани, които са живели в Западна Европа и САЩ. Подходите спрямо тези групи трябва да бъдат различни", заяви председателят на УС на Център "Амалипе" Деян Колев в "България сутрин".
От комисията, в която участва той, настояват за езикова подкрепа за децата със затруднения - допълнителни часове и занимания по интереси; форми, в които децата да усвояват българския, но без да се изучава той като чужд език.
За децата мигранти, за които българският език е непознат в пълна степен, се допуска българският да се изучва като втори език, но спрямо ромите и турците предлагат да се използва езикова подкрепа, а не да бъдат отделяни в групи и да изучват българския като чужд език, стана ясно от думите на Колев пред Bulgaria ON AIR.
"Не бива това да става допълнителна причина за отделяне на ромските и турските деца. Необходимо е въвеждане на интеркултурно образование, така че децата от малцинствата и мнозинството да научават за културата и традициите на различните етнически групи в българската нация", каза още събеседникът.
По думите на Колев това, което някои политици опитат да направят, е смешен плач и много шум за нищо.
"Не бихме позволили нещо такова. Политиците използват всеки повод, за да натрупат дивиденти", изтъкна председателят на УС на Център "Амалипе".
Гледайте целия разговор във видеото.