fallback

Европейска услуга в XXI век: С БДЖ е евтино, но без вода, климатик и тоалетна

Според евродепутата Петър Витанов пътниците буквално бедстват

15.08.2023 | 09:23 Автор: Юлиан Христов

Непрекъснати закъснения и лоши условия във влаковете на БДЖ доведоха до смяната на шефовете на "Холдинг БДЖ". Само преди няколко седмици и евродепутатът Петър Витанов си направи експеримент, като избра да пътува по линията София-Пловдив и се натъкна на много нередности.

Темата за българските железници е важна, защото много хора използват тази услуга, коментира евродепутатът в студиото на предаването "България сутрин". Според него пътниците са се возили много по-комфортно преди 30-40 години, а сега със сигурност не се чувстват европейци.

Витанов даде пример с железниците в Германия и Франция, с които често му се налага да пътува като евродепутат. Той смята, че е парадоксално страната ни да е "светлинни години назад", при условие, че първата жп линия у нас е открита преди Освобождението.

"Лоша хигиена, неработещи тоалетни, липса на течаща вода, вечер не могат да се загасят лампите, не се отварят прозорците, хората буквално бедстват. Тотална липса на комфорт. Да, цените са ниски, услугата е достъпна - със сигурност цената не е такава в Германия и във високоскоростните влакове", допълни Витанов пред Bulgaria ON AIR.

Според него обаче, ако проблемите в железниците се решават със смяната на ръководството им, то "досега да сме станали като Швейцария".

Петър Витанов изрази тезата, че секторът отдавна се е превърнал в партийна каса и място за политически назначения. Това че жп транспортът у нас се дотира със стотици милиони ежегодно, според него е предпоставка за злоупотреби и кражби. По думите му решението за сектора е дълготрайна инвестиция.

"Защото секторът се възприема като най-важния в декарбонизацията в сферата на транспорта. ЕС предоставя милиарди евро инвестиции в жп състав и изграждане на високоскоростна транспортна мрежа", заяви евродепутатът, но допълни, че страната ни не е готова с подобни проекти, от което ще бъдат изгубени средства.

В същото време по Плана за възстановяване и устойчивост са предвидени 4 млрд. евро, които също е малко вероятно да бъдат усвоени, посочи Витанов.

"Не е рядка практика държавата да дотира железниците си, защото те трудно работят на пазарен принцип. В редица страни с частни железопътни компании, пътническите превози трудно работят на пазарен принцип. Но трябва да има значително завишен контрол. През жп транспорта, най-просто казано, се краде", обясни той.

Гостът е на мнение, че условията в железниците са това, което не прави сектора привлекателен. Става въпрос за ниски възнаграждения, извънреден труд и липса на допълнително заплащане.

Витанов уточни, че целите на Европейската комисия са до 2030 година дължината на високоскоростната железопътна мрежа да бъде удвоена, а до 2050 - утроена. Това, което трябва да бъде направено у нас, е достигане на скорост от 160 км в час за пътническия жп транспорт и 100 км/час за товарния. Трябва да се подмени подвижният състав, който в голямата си част е на повече от 40 години, коментира Витанов.

"Това не е услуга в европейска столица през 21 век", обобщи евродепутатът състоянието на БДЖ в момента.

Одобрявате ли отнемането на автомобилите на хванатите пияни и дрогирани шофьори?

Да! Мярката ще даде сериозен резултат в борбата срещу войната на пътя.
40%
Не! Няма да има никакъв ефект, единствено ще създаде нови условия за корупция на пътя.
46%
Успехът на мярката ще бъде частичен и временен, трудно ще спре джигитите на пътя.
10%
Не мога да преценя дали е добра или лоша мярка, времето ще покаже.
5%
Общо 12571 гласа

fallback
Още от България сутрин
fallback