Агресията в обществото отново постави фокуса и за това работи ли се достатъчно в училище, за да успеем да се справим с насилието още в ранна възраст. Данните на МОН показват, че голяма част от проявите на агресия в училище са от деца с проблеми в семейството. Редица заинтересовани организации се срещнаха с министъра на образованието Галин Цоков.
"Когато говорим за агресия и тормоз, често виждаме само видимата част на насилието. Има фина форма на насилие, която е психическият тормоз. Това може да се случи в рамките на училищната среда и извън нея, формата може да се прехвърли и в онлайн пространството, което е по-трудно за ограничаване. Това създава стрес и напрежение в децата, не винаги се забелязва от възрастните", каза Зорница Трифонова от Асоциация "Родители" в студиото на "България сутрин".
Има доказани практики за превенция на случаите на насилие и една от тях е целенасочената работа за развиване на социално-емоционални умения в учениците, заяви пред Bulgaria ON AIR Гергана Ефремова от "Заедно в час".
"Това допринася те да общуват по-ефективно, да познават себе си и да овладяват емоциите си. Друга добавена стойност е, че те са свързани и с по-добрия академичен напредък. Развиването на социално-емоционалните умения може да се случва във всеки един час и по-всеки един предмет", обясни тя.
Взаимодействието между семейството и училището е една от темите във фокуса на Асоциацията "Родители", изтъкна Трифонова.
"Ние подкрепяме училищните екипи да изграждат политика за системно взаимодействие със семейството - то да не е само, когато има проблем. Родителите и учителите трябва да са на една и съща страна. Това, което ги обединява, е детето. Родителите не познават децата си в училище, а учителите не познават децата в семейството. Затова трябва да се говори", добави тя.
Важен е примерът на възрастните, настоя Ефремова. "Проф. Цоков каза нещо много важно - всеки е заинтересована страна. Важно е какво поведение излъчваме. За да се работи целенасочено за развиването на социално-емоционалните умения, е важно да бъдат заложени в учебните програми. България е доста закъсняла в тази посока", на мнение е гостът.
Възрастните трябва да са моделът на различното поведение, на мнение е и Трифонова. "Когато едно дете не знае как да се справи с нещо - става жертва или този, който изразява нуждите си през агресивно поведение. Освен да се говори, може да се преживява", коментира тя.
Събеседникът ѝ сподели още една от практиките за развиване на социално-емоционални умения - в началото на всеки час учениците да споделят как се чувстват.
Гледайте целия разговор във видеото.