България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Знаем ли си правата при отмяна на полет и кога можем да претендираме за обезщетение?

"На Родос е обявено бедствено положение, най-вероятно авиокомпаниите ще спрат да летят до острова", каза Соня Спасова

27.07.2023 | 09:00 Редактор:

Пожарите в Гърция продължават да бушуват, а това наложи евакуацията на редица туристи. 

"При нас все още не са постъпили подобни запитвания и жалби. Предполагам, че ако потребителите не успеят да се справят сами с авиокомпаниите, тогава биха ни потърсили за съдействие. На остров Родос е обявено бедствено положение, най-вероятно авиокомпаниите ще спрат да летят до тази дестинация. Някои от превозвачите отмениха полетите си или пък обявиха частично прекратяване на полетите", каза директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова в студиото на "България сутрин".

Тя поясни, че е отговорност на пътника да проверява какво се случва с полета преди него.

"Възможно е авиокомпаниите да спрат да летят, тогава те са задължени да върнат парите за билета на пътника. Пътниците нямат право на обезщетение, защото това е извънредна ситуация, за която авиокомпаниите не отговарят. Ако резервацията е част от пакетна почивка, биха могли да я отменят без неустойки и без глоби, защото има такава предвидена възможност в закона. Но ако сами сме си организирали екскурзията - съветът ми е да договорим условията и да помолим хотела за друга алтернативна дата", добави Спасова в ефира на Bulgaria ON AIR.

По думите ѝ, ако билетът ни е купен без опция за смяна и застраховка, когато пътникът сам се откаже от пътуването си, а то се извърши, няма право да получи пълната сума за възстановяване.

"Разбира се, авиокомпанията може да прецени и да върне тази сума, всичко е въпрос на искане и кореспонденция. Ако някой се страхува и има закупен билет за тази дестинация, да се опита да се свърже с авиокомпанията и да поиска възстановяване на сумата. В най-лошия случай биха се върнали само таксите, които обикновено авиокомпанията връща", коментира директорът на Европейския потребителски център.

Попитана какво се случва в ситуация на авиостачка и какви са нашите права, Спасова отговори: "Има различни съдебни решения, според които, ако персоналът на авиокомпанията стачкува, то тогава не се води извънредно обстоятелство и ако авиокомпанията отмени своя полет, освен да ни възстанови сумата за неизползвания билет, би била задължена да ни изплати и компенсация. Когато обаче стачката е на летищен персонал, или персонал, който е извън авиокомпанията, тя не отговаря за този персонал. Ако в този случай полетът се отмени, единственото задължение е да възстанови сумата на билета."

Гледайте целия разговор във видеото.