Камарата на архитектите в България предлага пакет от нормативни промени за облекчаване на административната тежест при строителството в страната.
Непрекъснато се увеличава административната тежест, с изключително дълги срокове за вида на строежа, за съгласуване, за одобряване на проекти. Това отказва инвеститорите, коментира председателят на Управителния съвет на Камарата на архитектите в България Владимир Милков в предаването "България сутрин".
По думите му Камарата е подготвила нормативни промени, които иска да представи на парламентарно представените партии в парламент.
Той обясни, че един механизъм за облекчаване на процедурите е тяхното дигитализиране.
"Българските архитекти сме готови, 99 процента работим с електронни продукти и отдавна настояваме да можем да си предаваме електронно проектите", каза Милков и припомни, че е имало идея за създаване на банка с данни, в която да може да се проверява онлайн фазата на придвижване на документите по даден проект.
"Във всеки един момент да можеш да провериш докъде е стигнал процесът, да се съобразиш с бележките. Непрекъснато да следиш движението на проекта. Трябва да има желанието и решението на държавата – МРРБ, общините. Ние сме подготвени отдавна", обясни Владимир Милков.
Друг проблем в процеса е това, че за контрола една фаза често има дублиране на функции, в други случаи се чака дадени процедури да бъдат придвижени с месеци и дори години.
"Надяваме се че другата седмица да имаме среща с партиите в парламента, да ги запознаем с нашите предложения, защото ние сме ги подготвили като законопроект", каза още Владимир Милков.
"Би трябвало наистина водещите проектанти, архитектите, да носят своята отговорност и да облекчат дейностите, свързани с администрацията", коментира заместник-председателят на УС на Камарата Борислав Борисов пред Bulgaria ON AIR.
Той даде пример с това, че в момента администрацията преглежда документите за осветеност да дадено помещение.
"Не е работа на един служител да гледа дали има достатъчно осветеност. Ние предлагаме пакет от нормативни промени, които отдавна са необходими. Ние познаваме много добре практиката от развитите страни. Във Франция и Германия много по-лесно и добре регламентирано се развива тази дейност", подчерта арх. Борисов.
Според него с направените предложения ще се намали "разнасянето на папки по коридорите". В същото време въвеждането на дигитализацията в тази сфера се бави заради нормативни регулации.
"При нас често пъти заради устройствени процедури, които предхождат инвестиционното проектиране, масово в София например, минават години, за да може да се приключи една устройствена процедура – параметри на застрояване, начин на застрояване и т.н. Ако попитате инвеститорите, ще ви отговорят и ще ви върнат 5-10 години назад", обясни Борисов.
Той даде пример със съгласувателните процедури в "Басейнова дирекция" или в Националния институт за недвижимо културно наследство, където за една преписка обикновено се чака година.
Гледайте целия разговор във видеото.
преди 1 година