На свое заседание Европейският парламент почти единодушно призова Съвета на Европа най-сетне да отвори Шенген за България и Румъния. Очакванията са до края на годината да влезем в пространството на два етапа.
"Ясно е вече и на малките деца, че целият престой по граничните пунктове носи изключително загуби и негативи за българския транспорт. По наши изчисления около 100 милиона лева са загубите на година от престой по граничните пунктове с Румъния и Гърция, но най-вече с Румъния - там проблемът е сериозен. Затруднява се работата на водачите, на българския бизнес, който е износител, защото, когато става въпрос за транспорта, най-важното за него е той да бъде бърз", коментира изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев в "България сутрин".
Пред Bulgaria ON AIR изпълнителният директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България Добрин Иванов каза, че може би 100 милиона са преките загуби на транспортния бизнес. "Тук се включват разходи на гориво, които правят камионите, докато изчакват на пунктовете, както и заплатите на шофьорите. Непреките загуби са много повече, в тях трябва да се включат екологичните загуби, щети, които се нанасят на българската природа и екология".
По негови думи замърсяването в Русе и Видин е много по-голямо, като по този начин е засегнато местното население, шофьорите, митническите служители, които дишат този въздух. "Българският бизнес освен износител е и вносител, всяко едно забавяне намалява търговските обороти, паричните потоци", каза още Иванов.
На въпрос как би се разгърнал транспортният бранш с влизане на страната ни в Шенген, Йордан Арабаджиев обясни, че когато няма гранични проверки, транспортът става по-бърз. "Липсват кадри, когато става въпрос за международни шофьори, ние не можем да внесем шофьори от трети държави. С шенгенската виза ще можем да привлечем шофьори от Украйна, Молдова, Турция, Северна Македония", подчерта още той.
"Несъмнено премахването на граничния контрол, ще ускори бизнес процесите, ще бъдат реализирани свободното движение на хора и стоки. В момента не са реализирани в пълна степен. Всички тези големи опашки по границите ще бъдат преустановени, ще се преминава свободно. В Румъния са направили изчисления какви са загубите им и са установили, че годишно са около 11 млрд. евро. Ако пренесем тази сума, може би българската загуба е от 4-5 млрд. годишно, което е много значителна сума. Надявам се да има компенсиране на тези загуби, защото България е 11-13 години извън Шенген заради политическо решение на някои страни", коментира Добрин Иванов.
"Бизнесът няма какво да преструктурира, само ползи може да има България в това членство и икономиката ще стане по-конкурентноспособна, това е несъмнено. Стоките ще бъдат по-мобилни, ще стигат по-бързо до клиентите", категоричен е изпълнителният директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България
Гледайте видеото с целия разговор.
преди 1 година