Ангел Джалев от Комисията за защита на потребителите съобщи в студиото на "България сутрин" какво показват първоначалните анализи от проверките на фирмите за бързи кредити.
"Започнахме анализ на конкретни договори. Предварителният анализ показа стряскащи тенденции - масово надписване на сметките чрез поставяне на недължащи се неустойки и други такси, които в някои случаи са незаконосъобразни", заяви той и посочи, че небанковите финансови институции са около 230, а тези, които дават бързи кредити - около 200.
Залагат се объркващи и неточни клаузи, които понякога е невъзможно да бъдат изпълнени. На тяхна база начисляват високи неустойки, които оскъпяват самото взимане на кредита. В някои случаи завишаването на крайната цена надвишава неколкократно главница, стана ясно от думите на Джалев пред Bulgaria ON AIR.
"Така се стига до парадокса от един неголям кредит от 1000 лв., който взима потребителят, след изтичане на срока на договора да има да връща 5-10 хил. лв. Поради тази причина стартирахме физически проверки по фирмите за бързи кредити. Небанковото кредитиране е насочено към една особено уязвима група потребители, които действат в условията на крайна необходимост и липса на друга възможност. Прилагането нелоялни търговски практики пречи на това потребителят да има яснота какво би следвало да заплати при забавяне", обясни гостът от КЗП.
Комисията за защита на потребителите издава актове за забрана на прилагане на този тип нелоялни практики. Санкциите са в размер на до 50 хил. лв. Според Джалев размерът на санкцията е недостатъчен. Ощетените потребители пък винаги могат да се обърнат към съда за правните клаузи в договорите.
КЗП следи с особен интерес приемането на закона за личния фалит, а Ангел Джалев искрено се надява той да стане факт, тъй като ще помогне изключително много на потребителите. Фигурата на вечния длъжник не е приета почти никъде, отбеляза гостът в студиото.
"С началото на летния сезон започнахме и ежегодната кампания, с цел сигурност за всички туристи и клиенти, че хотелите и заведенията отговарят на категоризацията. Когато един хотел не отговаря на набора от изисквания, това подвежда потребителите и нарушава техните права. Може да бъде затворен, ако не отговаря на изискванията за категоризация или въобще няма такава", каза още Джалев.
Гледайте целия разговор във видеото.
преди 1 година
преди 1 година
преди 1 година