България ще има правителство - за това се разбраха ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Те ще управляват ротационно - първият премиер ще предава щафетата на втория.
"Установеният модел на българската Конституция е в полза на правителството. В рамките на един парламент могат да са не едно, не две, не три, а N на брой правителства, докато не се изчерпат трите проучвателни мандата. До момента, в който се наложи на президента да назначи служебно правителство, може да се избират N на брой правителства. Веднъж избрано правителство, при посочените в Конституцията предпоставки за предсрочното прекратяване на пълномощията му, тогава започва конституционната рулетка наново", каза експертът по конституционно право д-р Орлин Колев в студиото на "България сутрин".
Той припомни, че първо избираме министър-председателя, а след това и министрите.
"Когато говорим за ротация и за предсрочно прекратяване на пълномощията на МС, би следвало най-удачният вариант е министър-председателят, който заема поста, да подаде оставка, за да има възможност за образуване на ново правителство. След като той подаде оставка, това означава, че се прекратяват пълномощията на цялото правителство, включително и на министрите. Въпрос на вътрешна договорка е дали ще се запазят същите министри", допълни д-р Колев в ефира на Bulgaria ON AIR.
И поясни, че наново се гласува цялото правителство.
"Клоним към джентълменското споразумение, защото не пречи да бъде установено в едно коалиционно споразумение, което е с характер на договор между двете страни. При коалиционните споразумения нямаме такава законодателна уредба, която да предвижда негативните последици от неизпълнението на тези договорености. Единствената отговорност, която следва да поеме този, който не е изпълнил коалиционното споразумение, е политическа такава", поясни експертът по конституционно право.
Попитан дали има как политик да бъде и министър-председател, и министър на някое от министерствата, д-р Колев отговори: "Това ще бъде поредната екзотика в нашия конституционен модел, досега не сме имали такъв прецедент. Функциите ще се преплитат, но ако това ще е лекарството за излизане от политическата криза, бихме могли да го преглътнем. Не трябва да имаме конституционни промени, а политически диалог и разбирателство."
От думите на д-р Колев стана ясно, че снемането на имунитет на народен представител се извършва по два начина.
"Като предхождащо е искането на главния прокурор. Не можем да снемем депутатски имунитет, ако той не е поискан от главния прокурор. След това народният представител може сам да се откаже от имунитета си, той не подлежи на гласуване от НС, а ако не се откаже - той подлежи на гласува", добави експертът.
Гледайте целия разговор във видеото.