България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Скъпата храна не означава качествена, водещ за клиента в магазина е червеният етикет

Няма такъв термин "прясно размразено", подчерта д-р Андрей Велчев

01.05.2023 | 09:48 Редактор:

Доходите на домакинствата растат, но разходите им скачат. Това сочи статистика на НСИ. За последното тримесечие пада потреблението на някои основни храни, като най-малко е това на хляб и тестени изделия. 

Скъпото не винаги означава качествено, показват проучвания на пазара на храните.

"Цената не е добър барометър, има и скъпи продукти, които не отговарат на качеството на етикета. Получаваме в нашата платформа много сигнали за некачествен хляб. Първо търсим производителите и после институциите - БАБХ и КЗП. Те поемат ангажименти, които не довеждат до край. Има и видео материали, но не се стига да бъде потърсен потребител и да му бъде възстановена сумата", заяви председателят на УС на Сдружение "За достъпна и качествена храна" д-р Андрей Велчев в студиото на "България сутрин".

По думите му водещ за потребителите е червеният етикет на промоционалните стоки. 

"Българският потребител има определен бюджет, малката потребителска кошница всеки път става все по-малка. В същото време няма как един продукт да е с 20% по-ниска цена и да е качествен, ясно е, че е направен компромис, за да има такава цена", коментира Велчев пред Bulgaria ON AIR.

По думите му клиентът трудно се отказва от марката, която е купувал години наред, дори и да знае, че не е качествен продуктът. 

"Има некачествено вино, млечни продукти - този сектор не си е взел достатъчно поуки, има компании, които правят компромиси с качеството", даде пример гостът. 

Също така припомни, че времето на 48-ото НС не е стигнало, за да разгледа предложението на сдружението за законодателна инициатива, която да раздели некоректните производители.

"Да има черен и бял списък на рецидивисти, които произвеждат продукти без необходимото качество и вече имат наложени няколко санкции. Имаме производител с последно предупреждение за прекратяване на дейността му", каза още Велчев.

Събеседникът призова хората да четат етикета и да не се заблуждават по надпис "прясно размразено": "Такъв термин няма. А прясното месо се разбира най-лесно, когато бъде натиснато с пръст и се върне бързо".

Велчев припомни, че срокът на годност на месото от деня на транжиране е 6 дни.

Гледайте целия разговор във видеото.