Картина на световноизвестния художник Джаксън Полък бе открита в България при операция на ГДБОП. Има задържан българин и трима гръцки граждани. Картината е оценявана на 50 млн. евро.
"Някои смятат, че всеки изкуствовед или галерист може да определи всяка картина - това не е така. Съмнявам се у нас да има такива, които биха казали, че тази картина е на Джаксън Полък и биха се мотивирали. Но дори да има такива, експертизата не би била призната в световен мащаб, защото за големите автори има определени експерти, чието мнение се приема", коментира в "България сутрин" Павел Тодоров - представител на аукционна къща.
По думите му цената на картината се определя от предишни продажби и интереса към дадения автор и произведение. Картината би могла да струва много повече от 50 млн. евро, на търг може да се определи точната ѝ цена.
"Много са хората, които се интересуват и купуват такива произведения, но в България не познавам такива купувачи. Важното е, че се говори толкова много за изкуство и за Джаксън Полък. Много повече хора в България ще знаят неговото име и ще са виждали неговото творчество. Лошото е, че медиите обръщат повече внимание, когато има някакъв скандал и се говори за милиони за картина. В същото време много събития и изложби остават незабелязани", каза още Тодоров.
Гостът изтъкна, че културната стойност на тази картина е неизмерима и би се радвал тя да се окаже истинска и да имаме възможност да бъде изложена у нас.
Изкуствоведът Филип Зидаров подчерта пред Bulgaria ON AIR, че Джаксън Полък е едно от най-прославените имена. Със своята дейност като художник радикално променя посоката на модерното изкуство.
"Полък е от онези радикали художници, които изразяват окончателното скъсване с ренесансовата идея за картината като нещо извън художника и зрителя. Превръща картината във визуален знак - в нещо, което включва самия художник. Символизира пълната свобода на художника и превръщането му в обект, който се движи и е вътре в самата картина. Джаксън Полък превръща картината в действие", посочи Зидаров.
Изкуствоведът няма дълбоки съмнения относно доказването на автентичност на картината, тъй като некаталогизирана работа на Полък не съществува.
"Трябва да се говори за смисъла на онова, за което колекционерите дават десетки и стотици милиони долари или евро", смята Зидаров.