България продължава да е единствената в ЕС, която няма медицински хеликоптер. Очакваме първият хеликоптер да пристигне у нас в края на годината.
"Вчера имаше среща в Министерството на транспорта, идеята е да се обяви обществена поръчка. Това е процес, който изисква подготовка от около 2 седмици. След това предстои преминаване през изборна комисия, избор на победител, а накрая процес на обжалване. Не ги взимаме хеликоптерите на лизинг, като сключваме договор за обществена поръчка. Целта е те да пристигнат у нас преди заложените в Плана за възстановяване и устойчивост", коментира командирът на държавния авиационен оператор генерал-майор Златко Златев в "България сутрин".
По негови думи операторът ще дойде със свой хеликоптер и сертифицирани екипажи, а Министерството на здравеопазването ще трябва да се погрижи за медицинския персонал, като започне подготовка за неговото обучение.
"За голямо съжаление, нямаме оперативни бази. Логиката е да има един вертолет за 1 млн. население, в София ще има два вертолета", уточни Златков.
Той добави, че предстоят посещения на болниците в Пловдив, Ямбол и Бургас, за да се провери дали имат подходящи места за кацане.
"Площадката трябва да е близо до спешно отделение, но там невинаги има площадки за кацане. Трябва да се вземе решение дали ще има кацане на земята, дали може на покрива на болницата. До момента има подходящи две места в София, а във Варна площадката на Университетската болница "Света Марина" е с перфектна площадка", каза Златков пред Bulgaria ON AIR.
"В плевенската окръжна болница има подходящо място, което ще бъде обработено през следващите месеци. Тепърва ще гледаме другите места. Другата седмица ще трябва да отидем до русенската болницата", подчерта той.
На въпрос кой ще решава дали да бъде изпратен хеликоптер на пациент, Златков обясни, че има идея да се създаде координационен център, който да получава сигнал от тел.112. "Той ще вземе решение дали да се изпрати вертолет или линейка, някой път може да е по-скъпо, но по-ценно да се изпрати вертолет", коментира още гостът.
По думите на Златков хеликоптерът ще има място за една носилка, медицинско оборудване и двама души персонал, но няма да могат да се осъществяват полети през нощта. "Нямаме необходимата документация, хеликоптерът не е визуален, а пилотът трябва да има визуален контакт със земята. Опасното е да не стане обратен ефект като губим пилоти или пациенти", каза още Златков.
Гледайте целия разговор във видеото.