Депутатите решиха да се променят условията за изчисляване на временната нетрудоспособност. Вече при издаването на ТЕЛК ще се отчита всяко увреждане, а не само водещото. Многократно е поставян акцент и върху злоупотребите при издаването на свидетелство за временна нетрудоспособност.
"Адмирирам, че вече ще се взимат предвид всички заболявания, но именно тук е и спорният момент. Тъй като в България нямаме стандарт и наредба, по която се води медицинската документация, често се случа лекарите да допускат документални пропуски и при добро желание да могат да допишат нещо в състоянието ни. Когато един пациент е много настойчив, може да получи всякакви съпътстващи заболявания. Започваме със злоупотребите още на ниво личен лекар", заяви адвокатът по медицинско право д-р Мария Петрова в "България сутрин".
По думите ѝ подобни ситуации са възможни заради липсата на електронно здравеопазване и прозрачност.
"Никой не упражнява контрол дали поставените диагнози са реални, дали могат да бъдат подкрепи от медицинска гледна точка и така пациентът може да се яви с едни документи, които са годни да допринесат за по-висок процес ТЕЛК", коментира тя.
Според адвоката проблемът би могъл да бъде решен по няколко начина - с повишаване на информираността на лекарите и пациентите, а също и с нормативни промени.
"Следва да преразгледаме и системата, защото ТЕЛК не се явява един пожизнен механизъм за подпомагане. Преосвидетелстването идва от това, че здравословното състояние на човек не е константа", смята гостът.
Д-р Петрова е на мнение, че "медицинската документация има двояка функция - да покаже състоянието на пациент в настоящия момент и като отчет пред Касата".
"Лекарите в ТЕЛК са изключително малко, а средната им възраст е достолепна. Натовареността им е огромна. Организацията куца на всяко едно ниво", отбеляза тя пред Bulgaria ON AIR.
Адвокатът акцентира и върху това, че писмата, изпращани до пациентите, не са с обратна разписка, заради което не може да се гарантира дали те са получени.
"Електронното здравеопазване може изцяло да ни лиши от ангажимента да чакаме пред гишета и да се обясняваме със служители. Добрата система може да спести време, нерви и средства на държавата", категорична бе Мария Петрова.
Гледайте целия разговор във видеото.