Хотелиери се оплакаха, че все още държавата не им е изплатила средствата за настанените украински бежанци.
"Всички, които са в такава ситуация, могат да очакват плащанията за ноември и за декември до края на януари. А за първата част - ревизията ще приключи отново в края на този месец. Проблемът е, че ние работим по списъци, не работим преференциално за един или друг хотелиер, и когато имаме списъка и него го няма там, ние нямаме никакво правно основание да платим", каза служебният министър на туризма Илин Димитров в студиото на "България сутрин".
По думите му 30% от дошлите у нас бежанци са фантоми.
"Ние направихме нов подход и с начина, по който изчисляваме целия механизъм. До края на януари ще имаме плащания за първата част по плащанията, която е ревизирана. Министерството на туризма беше настанено на "пачи яйца", но въпреки всичко ние сме изплатили почти 95% от всички плащания. Има достатъчно средства, 37 млн. обособихме в отделна сметка, за да можем да се разплатим. Но това, че един хотел е начислил едни нощувки, не означава, че това е реалната сума, защото трябва да се направи проверка", поясни Димитров в ефира на Bulgaria ON AIR.
Той подчерта, че малко под 10 000 души са в местата за настаняване и центрове, а ситуацията е спокойна: "Нямаме ръст на настанените бежанци, нещата се успокоиха."
Топло време - отменени резервации
"Топлото време се оказа, че е проблем за цяла Европа. Много курорти не отвориха, защото няма сняг. Това за пореден път показва колко сме уязвими в сезонния туризъм. От 1 декември до 7 януари спрямо миналата година ние имаме 100 000 души повече регистрирани като туристи. Имаме 536 хиляди регистрации на туристи от 1 декември до 7 януари, след това имаме лек спад, защото празниците приключиха. Но за Коледа и Нова година всички курорти бяха запълнени", обясни Димитров.
Служебният министър на туризма припомни, че на 20 януари в Банско започва Световната купа по сноуборд.
"Мина инспекция и одобри пистите, което означава, че те са в добро състояние. Чакаме и министъра на туризма на Израел следващата седмица. В събота имам и друга среща, посещавам курортите, за да чуя проблемите на бранша. Действително имахме от 5 до 10 дни, в които положението беше тежко и имаше повече анулации, отколкото очаквахме", подчерта Илин Димитров.
И бе категоричен, че българите винаги са били най-голям дял от туристите.
"Навсякъде се пише за качеството на нашия продукт. Българският турист е взискателен, той пише, коментира, сравнява, критичен и информиран е, защото пътува. Имаме ръст на българските туристи. За 2022 г. те са 4 201 605 души. Това означава, че нашият продукт е предпочитан. Идеята известни инфлуенсъри и лица да рекламират България не е нова и тя продължава. Тя е от няколко министри насам. Имаме обществена поръчка, заделили сме немалка сума за инфлуенсъри - 720 хиляди лева, като контролът е ключов", каза още Димитров.
А през пролетта очакваме и първите германски медии, които са туристически ориентирани.
Попитан дали наистина Илън Мъск ще посети България, министърът отговори: "Поканил съм го и ако реши - ще дойде. Най-интересното е, че преди няколко дни го поканиха и от Египет, защото беше пуснал туит за пирамидите. Целият свят разчита на такъв тип инфлуенсъри."
Има ли проблеми в сектор "Туризъм"?
"26 000 фирми работят в сектора, имаме 211 браншови организации. Исканията им са сходни, проблемът е, че служебният кабинет не може да прави тежки реформи, защото той няма партия и мнозинство в парламента. Процесите са напред, това лято договаряме за следващата година, добре е да има приемственост. Браншът има проблем с кадрите, проблем с нормативната уредба и националните курорти. Това са неща, за които трябва да има политическа воля", коментира служебният министър.
Самият той е поискал да се направят корекции по отношение на средствата, които ще дойдат за сектора от Плана за възстановяване.
"Този План е правен от няколко правителства, като индианско одеяло е. Думата "туризъм" се вижда 3 пъти. Парите са заложени за икономиката като цяло. Държавите около нас, които са туристически, са заложили много пари за велоалеи, за дигитални карти, популяризиране на дестинациите, а ние нямаме стриктно насочени пари към нас. В момента може да се използват няколко направления и инструменти, сред които е програмата "Киберсигурност". Това е много важно, защото имаме лични данни. При една атака срещу бранша - до 3 години ще фалират 61%, защото няма да могат да се възстановяват от един такъв удар", заяви Илин Димитров.
От думите му стана ясно, че чрез тази програма може да обновят страниците и системите за резервации: "Вече всичко се дигитализира. 71% от населението купува през телефона си туристически пакети, а 91% се информират къде да отидат."
Гледайте целия разговор във видеото.