Поскъпване на хляба не се очаква, най-вече заради стабилните цени на пшеницата на световните пазари.
"Най-социалната мярка, която въведе бившето правителство и която беше потвърдена от служебното, е 0% ДДС за цената на хляба и брашното. 20% ДДС реално е потребителски данък. Нулевата ставка даде резултат - имаме поевтиняване със 17% на различните видове хляб, тип "Добруджа" дори е с 26% поевтиняване в търговските вериги", съобщи председателят на УС на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева в студиото на "България сутрин".
Тя уточни, че поскъпване има при бутиковите пекарни, които не произвеждат хляб за масовия потребител. Очакванията са през следващите поне 2 месеца цената на хляба да се задържи.
"Световните анализатори прогнозират цената на основната суровина - зърното, да не хвръкне в следващите 2 месеца. Миналата година март и април имаше невиждано високи цени на Балканския полуостров. Но зърнената реколта 2022 беше добра, земеделските производители прибраха и очакваха такива цени на своята продукция. С оглед трупащите се разходи за съхранението, някои производители си позволиха да твърдят, че у нас се произвежда хляб от украинска пшеница. Тя е ограничено количество и се използва за фуражни смеси. Когато губиш в бизнеса, те нападат панически мисли. Нашата пшеница е достъпна и качествена, а хлябът е капризен", заяви Кукушева.
Пред Bulgaria ON AIR тя уточни, че инфлацията най-малко засяга именно хлебопроизводството. Причината - страната ни е обезпечена откъм суровина.
"България изнася два продукта - пшеница и електроенергия, затова имаме и продоволствена и енергийна сигурност. Цената на газа се отразява в цената на торовете на нивата, но много малко колеги все още работят изцяло с газ, не повече от 2%. И те преоборудват своите фабрики, защото прогнозата е цената на газа да продължи да расте", поясни Кукушева.
Цената на закуските обаче се увеличава, за разлика от тази на хляба. Причината е, че те не попадат в обсега на 0% ДДС.
"Прогнозите са там цените да продължат да растат заради поскъпването на яйцата и млечните продукти. Но потреблението не пада, което означава, че добрият продукт има своята постоянна клиентела. При нас предизвикателството е как да се осигури по-доброто заплащане на труда, той е 30-35% от стойността на всеки един продукт", уточни Кукушева.
И добави, че няма желаещи да работят като баничари, тъй като това е тежък майсторски труд, работи се повече нощно време, а заплатите не са високи.
Гледайте целия разговор във видеото.