България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Най-много купуваме дрехи и техника, какви са ни правата с връщането?

"Хубаво е да гледаме дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед", каза Габриела Руменова

27.12.2022 | 08:35 Редактор:

Голямото пазаруване за коледните празници приключи. Следва новогодишното.

"Хубавото е, че може да върнем повечето стоки, а тези, които не можем, търговецът трябва да ни уведоми, че нямаме такава опция. За тези, които искаме да ги върнем, трябва да попълним един формуляр, не е нужно да посочваме каквото и да е обяснение, но не трябва да сме използвали стоките. Търговецът е длъжен по закон да предостави този формуляр най-късно с изпращането на покупката, но в практиката имаме и случаи, в които не го прави. Заради това преди месец предоставихме образец на такъв формуляр, който може да бъде използван", каза Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в студиото на "България сутрин".

Тя посъветва потребителите, когато отиват да си вземат пратката, да погледнат какво има вътре в нея.

"Това е най-лесният начин да откажат приемането, отколкото да влязат в спиралата на рекламацията. Хубаво е да гледаме дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед". За всяка една покупка трябва да искаме касова бележка и да я пазим. А когато говорим за онлайн мрежата - продуктът не трябва да е използван. За физическите магазини - законът не задължава търговците да предоставят това право. Всеки търговец сам определя правилата, по които предоставя тази възможност", допълни Руменова в ефира на Bulgaria ON AIR.

По думите ѝ е редно онлайн поръчката ни да се достави до 7 дни, но около празниците някои удължиха срока си.

"Ако до 30 дни не ни доставят стоката - имаме право да не я приемем и не дължим нищо. Потребителите трябва да гледат откога е онлайн магазинът, да не е от съвсем скоро, да има достатъчно информация за търговеца, да има телефон, чрез който може да се свържем, а не просто една форма, през която да поръчаме нещо. Трябва да има доста подробно описание на стоките, които предлагат и на общите условия, при които се извършват продажбите", подчерта Габриела Руменова.

Според нея най-често се заблуждаваме с отстъпките, които се предлагат: "И в търговската мрежа, и в онлайн пространството върви една тенденция, която е свързана със събирането на лични данни, срещу които се предоставят клиентски карти за отстъпки. Потребителите са склонни да дадат своите лични данни, като се съгласят да получават и маркетингови съобщения от тези търговци. Съветваме ги да се замислят дали си струва тази оферта."

А проучванията сочат, че най-много пазаруваме дрехи и техника.

"Имахме сигнал, който беше свързан със затруднена комуникация за възстановяване на предплатена сума за туристическо пътуване, но с нашата помощ парите бяха върнати. Имахме и случай, в който от социалните мрежи жена си беше закупила бельо уж от голям световен бранд, а всъщност се оказа, че е реплика. Това е другият риск в социалните мрежи - да попаднем на фалшиви стоки, или пък на опасни", коментира още тя.

И поясни, че когато купуваме от физическо лице, нямаме правата, които имаме, когато пазаруваме от истински търговец.

Гледайте целия разговор във видеото.