България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Министър Шишков: Не се проектират магистрали, трябват 20 млрд. лв. за всички необходими

Канализационната мрежа не е в по-добро състояние от това на пътищата, алармира шефът на МРРБ

21.12.2022 | 08:56 Редактор:

Малко преди празниците пуснаха движението в двете тръби на тунел "Витиня" на АМ "Хемус". Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков заяви в студиото на "България сутрин", че е държал този ремонт да бъде завършен преди празниците, за да може хората да пътуват нормално и да няма тапи. 

"Така трябва да се работи в България - да има ясен срок, в който даден ремонт да бъде завършен. Смених ръководството на "Автомагистрали" и бях поставил за цел ремонтът да приключи преди зимата. Той беше от изключително значение, хората изстрадаха страшно много време. Ще бъде пуснат трафикът и за тежкотоварните автомобили, което е добре за бизнеса", обясни той. 

Ремонтите е трябвало да бъдат завършен до средата на ноември, но това не е станало, защото са били започнати по-късно, стана ясно от гостуването на регионалния министър в студиото на Bulgaria ON AIR. 

По думите му нямаме изградени повече от половината магистрали, от които имаме необходимост. А за това ни пречат няколко неща:

Няма планове за половината от магистралите, част от проектите са в изключително ранна фаза. Нямаме ентусиазъм да проектираме магистралите. Голямо говорене и малко проектиране. Другият проблем е начинът, по който се финансират магистралите. Ще ни трябват около 20 млрд. лв. да построим всички магистрали. Политиците трябва да помислят кои магистрали може да ги построи държавата. Магистралата Русе - Маказа успяхме да я придвижим напред. В средата на следващата година ще се строят два участъка от тази магистрала

Според арх. Шишков вината я носят политиците, тъй като не са планирали всички магистрали, а и не излизат пред хората да кажат, че не могат да построят всичко с държавни пари. Той е на мнение, че частично някои магистрали може да бъдат дадени на концесия.

"В момента имаме два варианта - магистрала "Хемус" да бъде спряна и да не плащаме. Ако някой има проблем с прокуратурата, са хората, които са подписали договорите - шефовете на АПИ и от държавното дружество "Автомагистрали". В договорите инхаус това е изкривено - възлага се от АПИ на "Автомагистрали", но те нямат капацитета да построят магистралите и започват да сключват договори за материали и техника", каза още арх. Шишков.

С постановление на Министерския съвет са коригирани с между 10 и 30% заплатите в АПИ и Кадастъра.

"Проектът за "Струма" - до края на януари трябва да бъде приключен анализът на мерките. Ще има ясна стратегия до май месец да имаме разрешително за строеж на определен участък. Казват в пленарната зала, че само проектираме. Проектираме, защото нямаше проекти. Имам идеята да възложим за проектиране всички липсващи магистрали", посочи още шефът на МРРБ.

Той е на мнение, че възлагането на строителството трябва да се извършва по друг начин. И потвърди информацията за кражба на материали от автомагистралите, но не обвинява строителите за това. 

"Продължавам да твърдя, че теренът за Детската болница е изключително добър. Ще пусна заповед за допускане на подробен устройствен план. Това е национален приоритет и затова е национален обект", изтъкна министър Шишков.

Той алармира, че проблемите във ВиК мрежата започват да стават много големи, когато станат видими. 

"Канализационната мрежа на България не е в по-добро състояние от това на пътищата. Ако държавата не инвестира във ВиК мрежата, тогава водата ще стане непоносимо скъпа", предупреди регионалният министър.

В момента се коментира дали да не бъде отложено частично предвиденото двойно увеличение на цените на винетките.

Гледайте целия разговор в следващото видео: