Черният петък и голямото пазаруване идват. Комисията за защита на потребителите стартира проверки за нелоялни търговски практики.
Първото нещо, за което трябваме да внимаваме, е търговецът, от когото пазаруваме. Според европейското законодателство, всеки електронен търговец трябва да обяви коя е фирмата му, къде се намира и контакти за връзка. На второ място са условията, с които трябва да се съгласим, за да закупим дадена стока или услуга. Това заяви директорът на Европейския потребителски център (ЕПЦ) Соня Спасова в ефира на "България сутрин".
По думите ѝ все повече хора пазаруват онлайн. Спасова цитира данни на Българската е-комерс асоциация, според които потребителската кошница е в размер на 555 евро - повече от предходната година.
"Добре е преди Черния петък в рамките на седмица или две да проверяваме цената на желания продукт. Друг съвет е да се гледа абсолютната цена, а не процента на намалението", поясни директорът на ЕПЦ.
Спасова констатира още, че за "червена лампичка" при онлайн пазаруване може да бъде приемано намаляването на цената на абсолютно всички стоки в даден магазин.
"Ако пазаруваме от търговец от ЕС, можем да върнем почти всички стоки, закупени онлайн. Има някои изключения от хигиенна гледна точка. Важно условие е те да не бъдат използвани", подчерта тя.
В ефира на Bulgaria ON AIR гостът отбеляза, че законодателството е уредено добре и при онлайн, и при пазаруване във физически магазин. В първия случай разполагаме с 14 дни да върнем стоката. Във физическите магазини срокът за връщане е по преценка на търговеца.
"Според законодателството минималната гаранция за всички стоки е 2 години. Ако търговец ви даде 2 месеца гаранция, можете да оспорите това, включително и при покупка на обувки", каза Спасова.
Директорът на ЕПЦ бе категорична, че не е логично при онлайн покупка да ни бъдат искани повече от три имена и имейл. "Българите обичаме да плащаме кеш, когато получим стоката. В чужбина няма такава практика. В подобни случаи е добре да се плати с кредитна или дебитна карта", смята тя.
Спасова обобщи, че удължаването на Черния петък се дължи на икономическата обстановка и стремежа на търговците да пазаруваме повече.
Гледайте целия разговор във видеото.