По случай 24 май Фондация за активно развитие на уеб стартира инициативата "Българската кирилица". Тя цели да фокусира общественото внимание върху използването на българска кирилица в колкото се може повече уеб сайтове и други онлайн и офлайн проекти.
"Българската кирилица е нещо, което много хора си мислят, че е оксиморон, защото кирилицата по принцип е българска, но заради това решихме, че трябва да фокусираме вниманието на обществеността върху факта, че по времето на Петър Велики в Русия се провежда реформа на кирилицата. Въвежда се латинизиране на кирилицата, което я измества от нашата кирилица", каза експертът по дигитални медии и комуникации и инициатор на инициативата "Българската кирилица" Жюстин Томс в студиото на "България сутрин".
Според дизайнера Светлана Цонева разликите между българската и руската кирилица могат да бъдат открити много лесно.
"Нашите букви са доста по-заоблени и овални отдолу, елегантно изписани. Хубаво е да сме запознати и да използваме българското, а като дизайн е доста по-красиво", допълни тя.
Жюстин Томс сподели, че по-малко от 20% от българските сайтове са с българска кирилица.
"Това е нисък процент, нашата мисия е точно това да промотираме. А Петър Велики е искал да излиза по-евтино печатането на книгите. Матриците, които той използва, са тези, които са били разпространени в Западна Европа. И затова много повече доближава кирилицата в Западна Европа. Но днес живеем в епохата на дигиталните комуникации и е въпрос на няколко клика да се върнем към българската кирилица", категорична е тя.
Цонева добави, че има шрифтове, които имат само българска кирилица вътре.
"Последните 10 години доста дизайнери се заеха с тази инициатива. Преди беше много трудно да правиш дизайн с българска кирилица. Сега нещата са много по-лесни", подчерта дизайнерът.
Томс поясни, че има над 80 шрифта вече, които са на българска кирилица.
Гледайте целия разговор във видеото.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК