fallback

Рано е да погребваме киното, може да очакваме бум на български продукции

Христо Дерменджиев изтъкна, че процесът по правене на филми е много сложен, а финансирането е субективно

19.01.2022 | 08:10 Автор: Теодора Патронова

Ще се трансформира ли киното в специално бутиково изживяване? Какво ще бъде бъдещето на киносалоните и българското кино след пандемията?

"Киното е различен начин на употреба на същия филмов продукт, който може да се гледа и по много други начини. Колкото повече напредват технологиите, толкова повече начини се появяват. Не знам защо погребваме киното. То може да съществува в симбиоза с останалите начини на употреба. Той е различен начин на гледане", коментира продуцентът и преподавател Христо Дерменджиев в "България сутрин".

Той добави, че след толкова време затворени и след като се поуспокоят нещата, хората все пак ще искат да излизат и да ходят на кино. Продуцентът изтъкна, че е рано да погребваме киното, но като всяко друго нещо и то има нужда от добър продукт.

"Има форми за подкрепа към киното от страна на държавата. Има нов закон сега, има променени правила, тъй като имаше пропуски в стария начин на финансиране на киносалоните. Разбира се, може да се желае и повече. Киното, от културните дейности, може би е едно от последните неща, което е останало с ДДС. Много други културни дейности са освободени. За да има посещение едно място, трябва да има две условия - да е добро и да е добър продуктът. Като има хубави филми, хората ще ходят", каза Дерменджиев пред Bulgaria ON AIR.

Гостът посочи, че през следващата година може да очакваме бум на български продукции. 

"Бум си има през последните години на българските продукции къде с подкрепата на Националния филмов център, къде абсолютно частни инициативи. Има много пропуски все още за това как се раздават държавните пари. И най-вече в това, когато бъдат раздадени, след това се търси отговорност на хората, които са ги получили, за да бъдат те принудени да се постараят те да направят най-добрия филм или просто да не получават повече финансиране след това или поне за известно време", обясни Дерменджиев. 

"Винаги, когато се зададе сесия на Филмовия център, започват едни страсти да кипят. Някои филми изненадващо започват да получават международни награди. Всеки започва да изтъква своите предимства. След това винаги има попарени надежди. В основата си причините са субективни. Киното е достатъчно широка материя, още повече, когато е само на хартия", каза на свой ред режисьорът Виктор Божинов. 

Неговият проект "Чамкория" не е сред одобрените проекти за държавно финансиране. Той коментира, че и двата филма, които е заснел, са с помощ на Националния филмов център и са получили милион и половина субсидия. Върнали са от билети в кината два милиона и половина. По думите му това явно няма значение, но и не може да бъде критерий за успех. 

"Чамкория" е проект, който заслужава внимание. С промяната на Закона се сменят членове на комисия. Тъжното е, че има много тенденциозност в оценяването и лично отношение", подчерта Божинов. 

А Дерменджиев заяви още, че оценяването на филми е изключително субективно и е трудно да се прецени на хартия дали един филм ще стане. 

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България сутрин
fallback