През 2014 г. SOFIX отново ще има силен ръст, стига компаниите да покажат добри резултати, заяви в Сутрешния блок на Bulgaria On Air финансистът Стефан Силянов
По думите му в момента на БФБ се наблюдава възходящ тренд, а причината за това е наличието на свободни парични средства, както и повишаването на апетита за риск. Освен това се наблюдава и завръщане на участници на пазара, които са го напуснали преди време, след като са релизирали загуби на него преди кризата.
Към този момент двигател на този ръст е местният пазар, уточни Силянов, подчертавайки, че в края на 2013 г. и в началото на 2014 г. от пазара са излезли доста чуждестранни инвеститори.
Според експерта политическият риск често е пренебрегван, но той също влияе върху БФБ. Това ясно е проличало миналата година по време на протестите, когато се е забелязвало отдръпване от пазара, особено от енергийните компании, които след това повличат и други след себе си.
Все още не са взети решения на тези политически проблеми, но се набюдава известно успокоение. Обемите на търговия се увеличават и определено се забелязва известен оптимизъм, коментира Силянов. Той вижда подобрение на БФБ и посочва, че повишаващите се печалби на дружествата са причина за покачването на цените на акциите на тези компании.
“Много фирми, реализиращи продукцията си на външния пазар, се справят по-добре, защото реализират по-големи продажби”, припомни той. Ето защо част от публичните компании се представят над средното, ако се отчитат макроикономическите показатели.
Според Силянов пазарът в момента неоснователно бива сравняван с нивата му от 2007-2008 г. Той самият не вярва, че тези нива могат да бъдат достигнати отново и за балон все още е трудно да се говори, защото пазарните показатели показват, че компаниите са подценени. Възможно е да има балон в САЩ и Германия, където нивата от 2007-2008 г. са постигнати, коментира финансистът.
Той твърди, че няма да се стигне до ситуацията от 2007 г., защото сега има повече ограничения за риск и самите фонове са по-предпазливи.
Фактът, че съотношението между пазарната капитализация на компаниите в България е около 13% от БВП на страната, докато в САЩ е над 100%, Силянов обяснява с това, че българският пазар е много по-слабо развит от американския. Освен това в Съединените щати повечето компании са публични, докато в България ситуацията не е такава.
Експертът посочи, че е важно нови компании да излизат на борсата, защото така помагат на себе си, а от друга страна инвеститорите имат по-голям спектър от финансови инструменти, в които да инвестират.
Последните IPO-та в България не са толкова успешни, колкото тези през 2008 г., защото сега компаниите не са подходящи за подобен ход от финансова гледна точка и като показатели, твърди Силянов. Според него има страх от публичността и от това, че фирмата трябва непрестанно да е внимателна за своите действия.
“Сигурен съм, че ако компания с добри показатели има перспектива пред себе си и реши да излезе на борсата, ще се представи много добре”, заяви той.