България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Рано е да се говори за голям отлив на чуждестранни фирми от страната

Рекламата е най-лесният начин за привличане на чуждестранни инвеститори, твърди Борислав Стефанов

04.03.2014 | 09:56 Редактор: Елена Кирилова
Рано е да се говори за голям отлив на чуждестранни фирми от страната

Рано е да говорим за голям отлив на чуждестранни фирми от българския пазар, заяви в сутрешния блок на Bulgaria On Air бившият шеф на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов.

По думите му трябва да се прави разлика между фирмите, дошли в България през 90-те години заради приватизационни сделки, тези, дошли да правят заводи, и тези, които оперират в IT сферата и аутсорсинга.

Стефанов подчерта, че през последните няколко месеца големи чуждестранни компании, занимаващи се с аутсорсинг, са показали ясен интерес и са стъпили на българския пазар. Ето защо тенденцията не бива да се разглежда само като отлив на чужди инвеститори, каза той.

Експертът смята, че това, което обединява фирмите, напуснали българския пазар, е че са имали дейност, насочена конкретно към вътрешния пазар, а малка част са били с експортното ориентирано производство.

„За инвеститорите е важно обстановката да е тиха, спокойна и предвидима, което не се наблюдава в България през последната година“, подчерта в ефира на Bulgaria On Air адвокатът по инвестиционно право Димитър Владиков.

По думите му ключови фактори в случая са преди всичко икономическата и политическата обстановка. Според него не бива да се подценява и фактът дали и как България се рекламира в чужбина.

„В Азия и САЩ една голяма част от големите играчи в производствените предприятия и банките просто не знаят за България“, коментира Владиков.

В тази връзка Стефанов посочва, че не бива да се изчаква бизнес средата в България да стане перфектна, защото могат да бъдат изпуснати големи инвеститори. Той твърди, че нито една страна в света не предлага перфектни условия за създаването на бизнес.

Според двамата експерти промяната в бизнес средата би отнела години, докато рекламата е по-лесен начин за привличане на чуждестранни инвеститори.

Владиков смята, че е изключително важно да се реши кой точно ще поеме задачата за насърчаване на чуждестранните инвестиции в България, тъй като в момента има няколко субекта, които са заети с това, но "не вършат работата си достатъчно добре". По думите му най-важното е да се създадат ясни правила кой какво върши и какви отговорности има.

Стефанов коментира, че не очаква промени в чуждестранните инвестиции в България спрямо 2013 г., докато Владиков смята, че всичко зависи от промените, които ще бъдат направени в Закона за инвестициите.