80% от асансьорите у нас са над 30-годишни. Днес за тях не се произвеждат оригинални резервни части.
"Огромна част от асансьорите у нас са за подмяна, може би 75-80%. В България има около 130 000 асансьора, от които поне 100 000 не отговарят на съвременните изисквания за сигурност - крайно опасни са, енергийно неефективни са. Единственият изход за тях е подмяна. Минимум 15 години са необходими, за да бъдат подменени тези стотина хиляди асансьори", заяви главният секретар на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков пред Bulgaria ON AIR.
Маринков даде пример с фатален инцидент в Бургас със студент, който превозва хладилник в асансьора. Той посочи, че такива неща са се случвали в европейските държави още през 70-те години и са взети решения асансьорите да бъдат оборудвани с кабинна врата.
Маринков алармира, че във всеки един момент е възможно да има страшно много инциденти с асансьори. И изтъкна, че в някои градове са изчезнали асансьорните техници.
Нов асансьор би консумирал около 90% по-малко електроенергия. Новите асансьори дори произвеждат енергия при движението си и са подходящи за програмите за енергийна ефективност."Асансьорите трябва да бъдат финансирани чрез спестените енергийни разходи, което е постижимо, ако се гони висок енергиен клас. Държавата е длъжна да се грижи за сигурността на хората. Трябва да приложи европейски стандарт, който казва какви мерки трябва да се предприемат при старите асансьори", настоя Маринков.
Главният секретар на Българската асансьорна асоциация поясни, че веднъж годишно трябва да има технически преглед на всеки асансьор и освен това всеки месец - поне едно посещение на техниците. За старите асансьори функционалната проверка трябва да е веднъж на всеки ден 10 дни, но според него това не се случва и хората могат да го разберат по много ниските такси, които плащат за асансьорна поддръжка.Гледайте целия разговор във видеото.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК