Сериозни промени предвижда нова европейска директива за авторското право в цифровия пазар у нас. Какви са позитивите и негативите от нея и ще бъдат ли задължени най-накрая видеоплатформите да плащат на преносителите си за споделено съдържание?
И двете директиви са насочени към изменения, така че нещата да са съобразени с новите технологии и бизнес моделите, които стъпват на тях. Малката директива е ориентирана към TV и радио пазара. Идеята е да улесни трансграничното разпространение на TV програми. Това каза за "България сутрин" адвокатът по авторско право Емилиян Арнаудов.
И подчерта, че става дума за европейска директива.
"Голямата директива урежда ползването на авторските права. При видеоплатформите произведенията се качват от потребител. Уточнява се, че в масовия случай платформата трябва да уреди произведенията, които се намират на нея, тоест тя трябва да уреди правата за ползване", поясни юристът за Bulgaria ON AIR.
По думите на Арнаудов, ако се прави лайвстрийм на концерт, това касае правата на изпълнителя.
"Следователно трябва да се спре достъпът то този стрийм. Но ако правите лайвстрийм на протест, той показва на живо актуално събитие и ако има музика към него, той е неизбежен фон", допълни събеседникът.
Емилиян Арнаудов е на мнение, че това е осъвременяване на вече развити отношения на базата на новите технологии.
"Моделът следва да бъде осъвременен. Основните начини на използване на произведения с нетърговска цел, директивата се е постарала да ги защити. Тя дава гаранция, че последната дума ще принадлежи на човека. Във Франция вече се прилагат правилата за издателите на преса, там развитието на технологиите затруднява бизнес модела. Агрегаторите на новини започнаха да разпространяват тези публикации, тоест читателите може изобщо да влязат в техните сайтове", поясни той.
И допълни, че поставянето на границата между авторските права и запазването на основните граждански свободи изисква човешка намеса.
Гледайте целия разговор във видеото
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК