fallback

Адвокат разсея мъглата около контактните, карантинирането и болничните

Всяко лечебно заведение е длъжно да оказва медицинска помощ, заяви Мария Шаркова

05.11.2020 | 08:32 Автор: Тодор Петров

Осем месеца след началото на пандемията продължава да има неясни моменти около това, кой се води контактен, кога и как това се официализира и как стоят нещата в работен план.

Адвокатът по медицинско право Мария Шаркова подчерта в "България сутрин", че най-големият проблем са нарастващите случаи на положителни пациенти с Ковид-19. Легла лесно се откриват, но медицински специалисти се намират трудно - те не са неизчерпаем ресурс, настоя тя. 

"Въпросите от работодателите и пациентите също са сериозен проблем. Поставянето под карантина става с предписания на РЗИ, то е основанието за издаване на болничен лист. Ако днес преценя, че съм контактна на някого вчера в офиса или в магазина и реша да се самоизолирам, това ще бъде за моя сметка или по силата на неформална уговорка с моя работодател. В тази ситуация не може да се издаде болничен лист, защото е възможно да има злоупотреби", обясни адв. Шаркова.

Първият ден от болничния лист е денят, в който е установена неработоспособността. Под карантина се поставят контактните на потвърден случай на Ковид-19 след извършване на епидемиологична оценка от служител на РЗИ и издаване на предписание, стана ясно от думите ѝ.

Юристът подчерта пред Bulgaria ON AIR, че са няколко различните и важни дати. Моментът, от който контактното лице разбира, че е контактувало с член от семейството със симптоми. В тази ситуация е добре да си останем вкъщи. След това идва моментът, в който се взима пробата, последвана от деня с положителния резултат.

"Лично го изпитах като факт. Няколко дни по-късно тези резултати биват регистрирани в РЗИ. Пак дни по-късно се издават и се връчват самите предписания. Имаме верига от събития. Няма конкретни указания как следва да практикуват общопрактикуващите лекари и от коя дата да се издават болничните листове. Може да бъде предмет на различно тълкуване и да създаде проблеми", разясни адв. Шаркова.

По думите ѝ в Закона за здравето няма дефиниция на "контактно лице". В заповед на здравния министър обаче били посочени няколко критерии, според които едно лице може да се счита за близко контактно - лицата от общо домакинство и лица, които в рамките на 15 минути са имали контакт на разстояние под метър и половина с потвърдения случай.

Според нея е съвсем логично и разумно работодателите да се притесняват да допуснат на работа човек, чийто срок на изолация е изтекъл, но все още е с положителен PCR. Това е нов вирус, за който нямаме достатъчно категорични данни, отбеляза тя и добави, че в голяма част от случаите тестовете се плащат от джоба на пациента. 

"Когато човек се намира в спешно състояние, всяко лечебно заведение е длъжно да му окаже медицинска помощ. Когато обективно това лечебно заведение не разполага с възможности да хоспитализира пациента и да го лекува, то е длъжно да окаже медицинска помощ в обема, в който е обективно възможно и да поддържа живота на пациента", обясни още адв. Шаркова.

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК  

fallback
Още от България сутрин
fallback