България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

''Спаси Съборна'' срещу ''Спаси София'': Битка за сърцето на столицата

Общинският съветник Борис Бонев отговори на твърденията на гражданите

27.08.2020 | 09:35 Редактор:

Недоволство на търговци и граждани от превръщането на емблематичната за столицата улица ''Съборна'' в пешеходна. От близо два месеца тя е забранена за автомобили. Идеята дойде от организацията ''Спаси София'' и беше одобрена от Столичния общински съвет. Друга организация - нарекла се ''Спаси Съборна'', е против промените в сърцето на София.

"Беше направена реконструкция без обществено обсъждане, без да се вземат мненията на живущите. В кооперацията сме 55 апартамента, оставили са ни 12 паркоместа. Повече от половината са служебен абонамент. Винаги сме се разбирали с търговските обекти. Изцяло сe нарушава визията на тази улица и спокойствието на живущите. Има опасност да напуснат всички скъпи търговски обекти и да дойдат ресторанти. Тук са едни от най-широките тротоари, има достатъчно място и за пешеходците", разказа Елисавета Гурова, която живее на ул. "Съборна".

Йово Герчев от "Спаси Съборна" показа проект как може да изглежда улицата. Според него трансформацията от Столичния общински съвет е направена върху неверни данни и се стига до огромен дисбаланс между пешеходци и трафик на автомобили

"Предлагаме да се събере експертна комисия, която да види нашите данни и да се вземе хармонично решение между отделните ползватели на улицата. Изключително много е затруднен достъпът на коли. Едно от нашите предложения е да са под 45 градуса - запазваме всички кашпи в проекта на "Спаси София", запазваме и разширяване на пешеходната зона. Искаме да постигнем 65 паркоместа, което ще облекчи ситуацията", обясни Герчев пред Bulgaria ON AIR.

Оказва се, че част от паркоместата обслужват президентската администрация. Живущите с малки деца пък споделят, че срещат изключително голям проблем, когато няма къде да паркират. Според тях организацията е безумна и излишна.

Общинският съветник Борис Бонев заяви в ефира на "България сутрин", че данните не са грешни, а замерването е направено през 2017 г. Той не прие показаните снимки от камери в района.

"Много добре се вижда какво е било пространството за автомобили и пешеходци преди направената промяна. Огромна част от преминаващите са пешеходци, но по-малка част е отделена за пешеходци. Не мога да се съглася, че пешеходна улица е по-малко спокойна от улица с автомобили. Не смятам, че за софиянци това е автентичният вид на тази улица", настоя Бонев.

По думите му ресторантите не се случват с щракване на пръсти, а със съгласие на главния архитект. Здравко Здравков пък бил поел категоричен ангажимент, че там няма да има разполагане на ресторанти и летни градини.

"Предлагам драстично намаляване на служебните абонаменти. Ще има нови хиляди паркоместа за живущите. Лъжа е да се твърди, че не е имало обществена консултация. Имаше 14-дневен срок за получаване на становище - бяха получени 4 становища. Това са временни мерки до превръщането на ул. "Съборна" в изцяло пешеходна. Това е заложен план във всички стратегически документи на Столичната община", категоричен бе Бонев.

Бившият депутат Юлияна Дончева има търговски обект в района. Тя коментира пред екипа ни, че никой от хората не е бил поканен на обществено обсъждане. 

"Има вина и главният архитект за този проект и пълното затваряне на "Съборна". Искам да припомня на г-н Бонев 2017 г., когато от "Спаси София" са подали на СОС данните, че не преминават абсолютно никакви автомобили и се движат хиляди пешеходци. Попадам в частта, която вече е затворена и всеки ден ни глобяват за това, че имаме нужда да зареждаме със стока нашите магазини. Работим с чуждестранни фирми и сме възпрепятствани да работим. Пълното ѝ затваряне подлага на фалит всички магазини на тази улица", заяви Дончева.

"Лъжа е, че няма къде да зареждат търговците. Да си купят колички и да си преместят стоката до самия магазин", отвърна ѝ Борис Бонев.

Вижте още в репортажа на Виктор Борисов и следващото видео:

Снимка: Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
 


3
0 rate up comment rate down comment 0
анонимен
преди 4 години
Нина - с такъв коментар знам, че не сте били в такава. Градове с големи пешеходни ЧАСТИ съществуват и то доста, разликата е, че е мислено предварително. ул. Съборна е устроена така от 60-те години и е помислено за пешеходците като са направени достатъчно широки тротоари и са предвидени и ПАРКОМЕСТА. Разходете се в Париж, Лондон и вижте как е. Сигнализирай за неуместен коментар
2
3 rate up comment rate down comment 1
Нина
преди 4 години
По принцип целия център трябва да е изцяло пешеходен, както е навсякъде по цивилизованите държави Сигнализирай за неуместен коментар
1
2 rate up comment rate down comment 1
анонимен
преди 4 години
Прави са хората. Не може без да се вземе мнението на тези, които живеят там, да се действа по този начин. Сигнализирай за неуместен коментар