Интервю с Аймар дьо Ленксан, ст. вицепрезидент Lenovo за Инвестбук

17.09.2014 | 21:56
Интервю с Аймар дьо Ленксан, ст. вицепрезидент Lenovo за Инвестбук

Интервю на Дориана Ранкова със старши вицепрезидента на Lenovo Group и президент на Lenovo за регион Европа, Близкия Изток и Африка, Аймар дьо Ленксан за предаването на Bulgaria On Air, Инвестбук, на 17 септември 2014 в София.


Още по темата

В България Lenovo е лидер в продажбите на компютри.

Амбицията ви е пазарен дял от смарт устройствата над 10% само за две тримесечия.

Виждате ли такъв потенциал на пазара у нас?

Например в Казахстан и Украйна Lenovo постигна това за четири тримесечия, а в Русия – за шест.

Да, права сте България е стабилен пазар.

Имаме и изключителни резултати на този пазар, нашия основен бизнес, този с компютрите, заема пазарен дял от близо 30%, за да сме точни са 28 на сто.

В сектора на таблетите имаме бърз и солиден растеж, сега пускаме на пазара мобилните телефони и се радваме да обявим, че само за 3 седмици почти продадохме устройствата.

В момента работим здраво и затова сме уверени, че ще достигнем двуцифрен пазарен дял  за близо 6 месеца.

Вярваме в успеха си, защото в България имаме екип, който се представя по-добре от очакванията ни.

Видяха как работихме в Украйна, както и в Русия, и се амбицираха да се справят по-добре.

Конкурентоспособни са, което е чудесно!

 

Lenovo е лидер и в категорията PC в Румъния с 24 % пазарен дял. Ами при таблетите?

В България сред първите четири компании – лидер сте в сегмента.

Да, при таблетите е наистина интригуващо.

През миналото тримесечие имахме  33% пазарен дял, или  най-високия пазарен дял, който имаме за Европа, Близък Изток и Африка.

Така че българският екип направи чудеса.  

Смятаме, че нашите продукти са водещи от гледна точка на пакетно предлагане съставено от технологии, като Yoga таблетът, с който сте запознати, надявам се.

Но освен това предлагаме устройства от различните сегменти, така че сме силно конкурентоспособни, било в ниския стартиращ сегмент, било при иновационните технологични продукти.

 

Компанията ви е лидер на украинския пазар с пазарен дял от 27-28%. Как геополитическата ситуация промени политиката ви в региона?

Геополитическата ситуация изменя пазара за всички, защото когато има сътресения, каквито виждаме в Украйна, пазарът се свива.

Логично хората харчат по-малко.

Това важи за всички продукти, в това число влизат и технологичните.

Разбира се трябва да се съревноваваме с всички останали, но смело мога да заявя, че нашият екип в Украйна и изключителен, защото не просто имаме добри резултати в Украйна, но и спечелихме пазарен дял от началото на кризата в страната.

Пазарът се сви така е, с над 50%. Сега е наполовина, но нашия пазарен дял се покачи.

 

Каква е позицията ви в Русия?

На този пазар сме много силни.

За нас това е един от силните, водещи пазари за Европа, Близък Изток и Африка.

Пазарът и там изплува и се покачва.

Има различни елементи, които влияят на пазара, един от който в момента е валутата.

Обезценката на руската валута е фактор, който трябва да имаме предвид, но нашия дял на този пазар е голям.

Както при компютрите, така и  при таблетите и смартфоните.

 

Прогнозата на IDC за ръст в Близкия Изток, Африка и Турция за цялата 2014 е ръст на доставките с 1.9% годишно (при десктоп PC спад от 3.7% и преносимите PCs ръст от 5.5%).

Каква е прогнозата ви за 2014?

Важен е прецизният анализ, защото зависи за различните страни, в допълнение зависи и от продуктите.

Пазарът на компютрите е различен от този на таблетите, който пък от своя страна е различен от този на смартфоните или сървърите.

Ако се загледаме, нашата корпоративна философия е, че сме глобални, но действаме локално.

Имаме екипи във всяка една страна, които анализират местните пазарни условия и изготвят план, чрез който ръстът да продължава независимо от геополитиката.

Това е нещо, което не можем да контролираме, така че понякога ни влияе негативно, понякога позитивно.

Ние разговаряхме за Украйна, Русия, дори може да включим и Шотландия.

Просто трябва да се адаптираме и да изготвим формула, която да е ефективна и да работи.

 

Включвате ли и България в геополитически проблемни страни?

Не, за нас няма конфликт, с измерението на такива в други части на света.

България за нас е жизнен пазар.

 

Някои значителни сливания и придобивания имаше  тази година – сървърите на IBM и слушалките на Motorola – сделки за над $5 млрд.

Както искате да постигнете с тези сделки? САЩ ли е най-важният ви приоритет?

Права сте да посочите тези сделки като налагат нови правила на играта.

Lenovo се справя чудесно с развитието на основния бизнес, този с компютрите.

А с тези две сделки, които обявихме през късния януари ние продължаваме трансформация на компанията, така че да не е само производител на компютри, но и да е на пазара с пълна палитра технологични устройства от смартфони, та чак до сървъри.

Нашата цел е много ясна.

Тя е да бъдем лидери във всички категории, така че сега сме лидери при компютрите, номер едно сме по пазарен дял.

И сме номер три засега след придобиванията в другите сегменти.

Чрез IBM сме номер три при сървърите, с Motorola достигаме трето място при смартфоните, а вече сме номер три при таблетите.

Така че следващата стъпка е да станем номер едно.

Поставихме целта ясно, сега трябва да изчистим плана страната по страна, пазар по пазар и да достигнем целта си.

Вие попитахте и дали целта ни е американския пазар.

Ами ние и досега си бяхме силни на пазара в Съединените щати.

Дали тези придобивания помагат, за да затвърдим позицията си на този пазар – да, помагат.

Но не само за този пазар.

 

Попитах за американския пазар от гледна точка на усилията ви да убедите Комитета по чуждестранни инвестиции на САЩ, че вашите намерения са само комерсиални.

Сделката с IBM поставя ли това придобиване в контекста на отношенията САЩ – Китай?

Има ли проблематика при такива сделки?

Не, вижте, аз съм бизнесмен, не политик. Не разбирам от такива отношения и не мога да коментирам.

 

Нека поговорим повече за Китай.

Имате силна конкуренция на пазара на смартфони.

Брандове като Xiaomi и Huawei.

Труден от към конкуренция ли е този пазар?

Не смятам.

За Lenovo това е местен пазар.

Там сме пазарните лидери.

Както при компютрите, така и при телефоните.

Дали китайският пазар е един от най-конкурентните пазари в международен план – да, така е.

Отчасти, защото това е най-големият пазар в света.

Например смартфоните, една трета от всички продадени смартфони по света са продадени там.

Така че представляват една трета от целия световен пазар.

Разбира се има всякакъв тип конкуренция там, но конкуренцията ако трябва да сме честни, първо е доказателство за жив пазар, и второ е здравословна.

В края на краищата такъв пазар кара бизнеса да преосмисли и да бъде иновативен, да демонстрира на клиентите, че може да им предложи продукт с различен лик.

Здравословно е, ние не се боим от конкуренцията.

Да, има други имена и брандове, някои идват и си отиват, други пък остават, но ние поставяме целта си и чертаем план. 

 

Ние ще използваме бранда Motorola, но първо трябва да приключим сделката.

Все още сме две различни компании, Motorola все още принадлежи на Google.

И когато приключим сделката ще притежаваме и двата бранда – Motorola и Lenovo.

Ще ползваме и двата, на някои пазари ще ползваме Motorola, на други Lenovo.

В България например Lenovo като име е много силно, радваме се да продаваме телефоните си с този бранд.

В САЩ Motorola продава много устройства с този бранд, така че е много вероятно там да продължим да продаваме мобилни устройства с този бранд.

Двете не се изключват.

 

Смятате ли, че Motorola ще привлече повече внимание на пазара на смартфони от марката Lenovo?

Отново зависи от пазара.

Смятам, че Motorola има силно име в сектора, особено на западните пазари или  латиноамериканския пазар.

Затова на тези пазари е нормално да продължим да налагаме тази марка.

На пазарите, които споменахме по-рано като Русия, Украйна или Близкия Изток, България и Румъния също, марката Lenovo е толкова силна, че смятаме за добре да я налагаме като смартфони.

 

В този бизнес, бизнесът на хардуер, силният пазарен дял винаги е двуцифрен.

Винаги искаш да бъдеш над 10%.

Под тези 10 на сто е трудно да се правят пари и е трудно да оцелееш в дългосрочен план, трябва да имаш умения.

На всеки пазар, на който навлизаме искаме да видим пазарен дял от поне 10% колкото се може по-бързо.

Над това, разбира се сме щастливи да придобием пазарен дял толкова голям, колкото пазарът позволява.

Може да е 20-30 %, в някои случаи дори може и да надмине 30%.

 

А какви са вижданията ви в цифри за българския пазар?

Засега при компютрите сме с 28% пазарен дял, при таблетите сме с 33%, при смартфоните вече обявихме, че се целим към над 10 на сто в порядъка на две тримесечия.

Мисля че все още може да растем като дял в сектора на компютрите, да се надяваме да увеличим и позициите си при таблетите, макар че те са вече много добри.

Смятам, че голяма част от усилията на екипа тук ще са свързани с компютрите и да спечелят значителен пазарен дял при смартфоните.


Вижте във видеото цялото интервю, както и запис на предаването Инвестбук.