Поредната гранична блокада: Атина се страхува от фермерите, а ние плахо търсим правата си
Загубите от блокадата
Между 6 и 7 млн. евро са преките загуби за българските компании, които превозват товари, от продължилата над две седмици блокада на границата ни от гръцките фермери. Това коментира Христо Христов, член на УС на КРИБ в предаването Брюксел 1. Щетите на ден за 1 автомобил са от 150 до евро, поясни още той. Според Йордан Арабаджиев, от Съюза на международните превозвачи, обаче, при някои специфични стоки като лесно разваляеми храни, дневните загуби могат да стигнат до 350 евро на ден за автомобил.
Приблизителна общата калкулация може да се направи по дължината на опашката от чакащи ТИР-ове, комантира Христов. И ако през едни от дните тя е около 20 км. в двете посоки, то преките загуби на ден стават около 360 хил. евро.
Още по темата
По думите на Христов, транспортните фирми губят още и от намаляването на търговския оборот: „Стоките са платени, стоят някъде и не носят принадена стойност, а фирмите дължат и заплати, макар че автомобилите не се движат.“
Друг източник на загуби са евентуалните претенции за неустойка от страна на контрагентите, тъй като те имат такива права по двустранните договори. Председателят на БТПП Цветан Симеонов, който участва в предаването на пряка линия, уточни, че е улеснена процедурата за издаване на Сертификати за форсмажор, на базата на които отпаднат неустойките за забава, ако е резултат от блокадата.
Според евродепутата Ангел Джамбазки, освен фирмите от транспортния сектор, засегнати са и редица български производители от Благоевградска и Кюстендилска област. „Цялата икономика в Югозападна България е зависима от транспортните връзки през Гърция“, обобщи ситуацията той . По думите му, от гръцката блокада на общата граница, са пострадали около 400 шивашки предприятия от региона, които получават суровини през Солун или други гръцки пристанища. Той беше категоричен, че:
„Стачката не може да се случи без съучастието на властите в Гърция.“ Гръцкото правителство е задължено от Лисабонския договор от 2007-ма да поддържа този път отворен, коментира още Джамбазки и допълни: „И фактът, че не го прави, говори, че гръцкото правителство не иска да се сблъска със своите фермери.“ Цветан Симеонов уточни, че загубите за Гърция от блокадата са много по-големи от тези у нас, защото се наблюдава преместване на фирми от Северна Гърция на българска територия.
Европейските институции и възможностите за компенсация
Ангел Джамбазки се солидаризира с призива на външния минстър Даниел Митов, България да поиска събиране на Съвета на министрите в ЕС, във формат външни работи или транспорт. Евродепутатът Емил Радев уточни, че България е уведомила ЕК за неспазване на регламентите за свободно движение на стоки и Еврокомисията следва да започне проучване и да поиска обяснение от Гърция. И ако тя не прекрати блокадата, може да бъде стартирана наказателна процедура, която да заплаши членството на Гърция в ЕС. По думите му, обаче, европейските институции не могат да наложат глоба на Гърция, с която да се обезщетят потърпевшите български фирми. Тъй като според Договора за функционирене на ЕС, осигуряването на свободно движение, е задължение на конкретната държава членка, Радев посъветва засегнатите фирми да заведат искови молби в гръцки съдилища срещу гръцката държава.
Очакванията
Гръцките фермери имат изисквания към правителството си, не към България, макар че за 7-ми пореден път блокират общата граница. Според Ангел Джамбазки „Разчита се на мекушавостта на българските власти – че те няма да реагират.“
„За мен, като бизнесмен, работата е свършена, като няма блокада и когато има санкции за Гърция“, обобщи Христов и допълни: „Тогава ще приема, че нашата страна си е свършила работата“.
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи, коментира, че е песимистично настроен, но представляваната от него организация планира завеждане на дела в местни съдилища срещу гръцките фермери.
Цялото предаване вижте тук.
Останете информирани с Bulgaria ON AIR и в канала ни в
Google News Showcase.
Харесайте страницата ни във Facebook
ТУК
преди 8 години