fallback

Жалби на потребителски организации срещу сайтове за пазаруване, ЕС готви нови правила

"Ниските цени са заради неплащане на мита и ДДС, през тези платформи лесно се продават нискокачествени стоки", каза Богомил Николов

07.07.2024 | 16:17 Автор: Йоана Великова

Евросъюзът се готви да наложи правила и да ограничи евтините стоки от азиатски сайтове, включително с налагане на мита на стоките под сегашния праг от 150 евро, под който стоките от тези онлайн платформи в момента могат да се купуват безмитно.

Европейската потребителска организация BEUC и 17 национални организации подадоха жалби до компетентните национални органи срещу тази популярна платформа с опасението, че тя не защитава потребителите си и използва манипулативни практики, които са в противоречие с актуалното европейско законодателство. Потребителските асоциации се опасяват, че платформата не проверява дали продуктите, които предлага, отговарят на изискванията за безопасност в ЕС. 

Какво трябва да знаят българските потребители, в предаването "Брюксел 1" говори Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители" - една от 17-те асоциации, подали сигналите.

“Процедурата трае около няколко месеца, предполагам, че до късната есен ще има решение. Сигналът е за това, че изискванията на регламента за големите платформи не се изпълняват от китайския сайт TEMU. В сигнала ни има над 10 конкретни разпоредби, които не се изпълняват и не се прилагат. 17 организации от 17 държави подаваме писма едновременно в националните регулатори, те обаче, от своя страна функционират и в мрежа на европейско равнище и ще вземат накрая общо решение. Ако има санкция, тя ще бъде общоевропейска, но реално процедурата е малко сложна”, каза Богомил Николов в разговор с Милена Милотинова.

Пред Bulgaria ON AIR той допълни, че тези санкции ще бъдат процент от глобалния оборот, а не само от оборота в ЕС. Очаква се глобите да са 4% от оборота, което ще се измерва в милиарди. Има такива процедури и срещу други компании, не само китайски, но и срещу американски гиганти. 

“Първото което очакваме е самият сайт да си промени правилата и практиките. Липсват задължителни елементи за информиране на потребителите. Винаги трябва да има една задължителна информация: адрес за контакти, начин, по който да се свържеш. Законът ни дава права да върнем дадена стока в 14-дневен срок, но как да я върнем, като търговецът няма адрес? Сигурен съм, че те вземат този си сигнал насериозно и ще си променят и допълнят правилата и разпоредбите. Притеснява ни, че тази практика е повсеместна и не само големите правят такива нарушения. Надзорът трябва да бъде наистина показен. Не е чак толкова сложно, има един списък от разпоредби, просто трябва да се вземат една по една и да се изпълнят”, заяви гостът. 

Според Николов при платформите е една идея по-сложно отколкото при търговците, защото самите платформи не са търговецът, а предоставят място на множество търговци. В една платформа може да има хиляди фирми и търговци, които продават. Платформите също трябва да поемат отговорност. 

“Митата, които се предлагат в момента, вероятно ще бъдат приети до края на годината. Не може да не доведат до поскъпване на стоките, но всъщност това е нещо логично, защото в момента ниската цена се дължи на два фактора: неплащане на мита и ДДС, както и на това, че през тези платформи много лесно се продават нискокачествени стоки, които не отговарят на изискванията за безопасност. Не е тайна, че в Китай фабриките произвеждат различни партиди: една партида за местния пазар, където изискванията за безопасност са много занижени и други партиди за европейския пазар, който има най-строгите изисквания в света. По тази линия влизат изключително опасни стоки, защото митническият контрол при малките пратки е занижен. Няма нито една митница в Европа, която да има капацитет да провери 2,3 млрд. малки пратки, които миналата година са влезли по тази линия от Китай”, заяви Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители". 

Гледайте целия разговор във видеото.

fallback
Още от Брюксел 1
fallback