България и още 7 страни се борят за по-мек стандарт Евро 7. Новите правила за вредни автомобилни емисии ще влязат в сила от 2025 г.
"Евро 7 е стандарт, който касае автомобилите и вредните емисии, които те отделят, например въглероден двуокис, азотен двуокис или фините прахови частици. В момента на практика действа Евро 6, неговата последна версия, като през последния месец се проведе битка, тъй като от една страна големите градове настояват за все по-строги ограничения и на практика изравняване на европейските стандарти за изгорели газове с тези в Северна Америка, по-специално тези в Калифорния, които са най-стриктните в света в момента. Специално в Щатите много силно се набляга на азотния двуокис, който всъщност е това, което може да убие човек", каза изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България" архитект Любомир Станиславов в студиото на "Брюксел 1".
Според него засилването на тези стандарти води до оскъпяване на конвенционалните автомобили.
"Очаква се до 2026 година цените на електрическите автомобили и цените на конвенционалните автомобили да се изравнят. След това се смята, че пазарът много рязко ще се преориентира в посока електромобили. По-големият проблем е, че в момента по-голяма част от батериите се произвеждат в Китай. Китайската автомобилна индустрия вече е изключително добре подготвена. Те работят по този проект повече от 10-15 години", поясни Станиславов в ефира на Bulgaria ON AIR.
От думите му стана ясно, че Китай в момента произвежда над 70% от батериите в света.
"Водещите технологии идват от Китай и САЩ. Заради това всъщност е борбата на Европейската комисия - да се засили производството на батерии в Европа, така че когато дойде този бум, това ще избута малко тази граница и ще даде възможност Европа да се подготви да започне да произвежда поне една трета от световното производство на батерии", коментира още Любомир Станиславов.
Гледайте целия разговор във видеото.