Реджеп Ердоган харесва големите неща, много големите. Престижните проекти са добре приети от избирателите, така че турският президент ги превърна в своя търговска марка.
Гражданите на Истанбул, по-специално, са изумени от съоръженията около Босфора, създадени по време на управлението на Ердоган през последните 16 години. Тук е "Мармарай" - железопътен тунел, разположен точно под протока, който свързва европейската и азиатската страна на Истанбул. Тук е и мостът "Явуз Султан Селим“, структура с дължина 2 200 метра, която минава над Босфора като трети мост. Сега турският президент се готви за следващия си голям проект.
Този понеделник той ще открие новото летище в северната част на Истанбул. 95-та годишнина от основаването на републиката ще се превърне и в специален празник за Ердоган. Това е възможно, само защото в Турция такива големи проекти се изпълняват с безразсъдство, което не е възможно в други части на Европа: работници, природа, вероятно и турските данъкоплатци - всички плащат цената за това летище, чийто икономически успех далеч не е сигурен, пише в свой анализ германският Die Zeit.
Едва по време на откриването президентът възнамерява да обяви името на новото летище. Досега мегапроектът се изпълнява само под работното име "Истанбулско ново летище". Става дума за 76,5 милиона квадратни метра - три и половина пъти размера на летище Франкфурт. След откриването летището ще бъде допълнително разширено на етапи и накрая ще разполага с шест писти.
Отначало се очакват 90 млн. пътници годишно - но броят им ще нараства, така че Истанбул скоро ще има най-голямото летище в света. Досега тази титла се заема от американския еърпорт в Атланта със 100 милиона пътници годишно.
Както често се случва, цената на визията на Ердоган за "нова Турция" е висока. Консорциум от пет строителни компании ще експлоатира новото летище. Досега са инвестирани над 10 млрд. евро. Наистина ли обаче ще се изплати проектът?
Известно е, че турското правителство иска да придаде на Истанбул подобно значение като на центровете в Дубай, Абу Даби и Катар. Като за начало новото летище ще донесе облекчение за Истанбул: днешният капацитет на двете съществуващи летища в Истанбул ("Ататюрк" и "Сабиха Гьокчен") отдавна е достигнал границите си.
В дългосрочен план надеждите на Ердоган могат да бъдат изпълнени. През последните години въздушното движение се увеличи драматично и "големите летища винаги имат проблем с необходимостта от повече капацитет".
Това, както и географското местоположение, говорят за успеха на летището. Ердоган не бива да се страхува от лоша инвестиция въпреки икономическата криза в Турция - поне не в политически аспект. Неговите опоненти обвиняват президента, че все пак не гради престижните проекти заради икономическата им рентабилност.
Снимка: Facebook